تگ عنوان چیست و چگونه آن را بهینه سازی کنیم؟
تگ عنوان چیست و چگونه آن را بهینه سازی کنیم؟
فهرست مطالب

تگ عنوان (title tag) چیست؟ نکات بهینه سازی تگ تایتل

زمانی که بحث بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و کاربران در میان باشد، کوچک‌ترین جزئیات می‌توانند تاثیرات بسیار بزرگی را بر روی سئو وبسایت شما بگذارند. تگ عنوان یا تگ تایتل (Title) یکی از این برچسب‌ها می‌باشد که بیشترین تاثیرگذاری را بر روی سئو کلی سایت شما می‌گذارند.

همانطور که اسم یک کتاب می‌تواند شما را به خود جذب کند و باعث شود که شما آن را مطالعه نمایید، تگ‌های عنوان نیز کاربرانی که در صفحه نتیجه موتور جستجو حضور دارند را مجاب می‌کنند که بر روی لینک صفحه مربوطه کلیک نمایند و از محتوای داخل صفحات استفاده کنند. علاوه بر این تگ‌های عنوان یکی از تاثیرگذارترین پارامترهای درون صفحه هستند که در رتبه بندی شدن صفحات سایت در موتور جستجو اثرگذار می‌باشند. برچسب‌های عنوان از تاثیرگذاری بسیاری بالایی بر روی کاربران و هم موتورهای جستجو برخوردار می‌باشند.

در این پست می‌خواهم شما را با تگ عنوان، اهمیت آن در سئو و افزایش نرخ کلیک صفحات سایت آشنا کنم و نکاتی را در مورد نحوه بهینه سازی این پارامتر در اختیارتان قرار دهم.

 

تگ عنوان (title) چیست؟

برچسب عنوان یکی از عناصر HTML است که در صفحات سایت به کار می‌رود و نمایانگر عنوان هر صفحه می‌باشد. این تگ در بخش HEAD کدهای HTML، به صورت زیر قرار می‌گیرد.

<head>
<title>عنوان صفحه</title>
</head>

تگ‌های عنوان همان متن آبی رنگ قابل کلیک کردن در صفحه نتایج موتور جستجو می‌باشند. تگ‌های عنوان برای توضیح کلی از محتوای به کار گرفته شده در صفحات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر CMSها مانند وردپرس به شما اجازه می‌دهند که تگ عنوان صفحه سایت خود را به صورت دلخواه عوض کنید.

 

اهمیت برچسب‌های عنوان در چیست؟

تگ‌های عنوان یکی از فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار بر سئو می‌باشد که در صفحات سایت قرار دارد. برچسب عنوان به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از موضوع محتوای صفحه سایت شما بدست بیاورند. با بهینه سازی تگ‌های عنوان برای کلمه کلیدی مورد نظر می‌توانید شانس صفحه‌تان جهت رتبه بندی شدن در جستجوهای مرتبط با آن را افزایش دهید.

استفاده از تگ‌های عنوان بهینه شده و توصیفی به صفحات سایت شما کمک می‌کند تا از ترافیک ارگانیک مناسبی برخوردار شوند. علاوه بر این، تگ‌های عنوان در سه مکان کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

1-تگ‌های عنوان در صفحه SERP

این برچسب‌ها اولین تجربه بازدیدکننده با سایت شما را بعد از انجام جستجو، رقم می‌زنند. فرض کنید که صفحه سایت شما در نتایج گوگل رتبه بسیار خوبی کسب کرده باشد، با این وجود در صورتی که از متن مناسبی برای برچسب تایتل خود استفاده کنید، کاربران روی لینک شما کلیک نخواهد کرد.

2-تگ عنوان در مرورگرها

زمانی که کاربری از صفحه شما بازدید می‌کند، برچسب عنوان در بالای پنجره مرورگر او به نمایش درخواهد آمد. در صورت استفاده از عنوان منحصر به فرد به کاربران خود کمک خواهید کرد که در هنگام ردیابی صفحه سایت شما در بین تب‌های باز شده مرورگرشان، به راحتی بتوانند صفحه سایت شما را پیدا کند.

3-برچسب عنوان در شبکه‌های اجتماعی

در هنگام اشتراتک گذاری صفحات سایت در شبکه‌های اجتماعی، برچسب‌های عنوان به شما کمک می‌کنند تا به مخاطبین خود دیده کلی نسبت به محتوایی که با آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اید بدهید.

علاوه بر موتورهای جستجو و مرورگرها، تگ عنوان برای کاربران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است:

1-شناسایی وب‌سایت‌های مفید

کاربران با استفاده از متن موجود در تگ عنوان می‌توانند وب‌سایت‌هایی که احتمالا حاوی اطلاعات مفیدی هستند را شناسایی کنند.

2-پیدا کردن صفحات در بین بوکمارک‌ها

برخی از کاربران علاقه‌مند هستند تا صفحات مفید و صفحاتی که به دفعات به آن‌ها سر می‌زنند را در مرورگر خود بوکمارک کنند. تگ‌های عنوان به کاربران کمک خواهد کرد تا از بین صفحات ذخیره شده، صفحه مورد نظر خود را پیدا کنند.

 

فرق تگ عنوان با تگ‌ هدینگ H1

برچسب‌های عنوان و تگ‌ هدینگ H1 هر دو بر روی سئو داخلی صفحات سایت تاثیرگذار می‌باشند. اما شاید سوال پیش بیاید که فرق بین این دو تگ HTML که در اکثر صفحات سایت به کار می‌روند چیست؟

تگ‌های H1 اولین عنوانی هستند که در یک صفحه وب با ساختاری استاندارد مشاهده خواهید کرد و یک دید کلی در مورد محتوایی که قرار است با آن روبرو شوید به شما می‌دهند. این دو تگ در دو جای مختلف از صفحه ظاهر خواهند شد. تگ تایتل در بالای تب مرورگر شما به نمایش در خواهد آمد در حالی که تگ H1 در مکانی از صفحه که طراح سایت در نظر گرفت است به نمایش در می‌آید.

در ضمن این دو برچسب به طرز متفاوت و جداگانه‌ای بر روی سئو سایت تاثیرگذار می‌باشند. شما می‌توانید از متنی مشابه در هر دو این برچسب‌ها استفاده کنید، یا اینکه برای هدف قرار دادن کلمات و عبارات کلیدی بیشتر، از متنی متفاوت در داخل این دو تگ بهره ببرید.

در حالی که برچسب‌های عنوان در صفحه SERP نمایش داده می‌شوند، کاربران نمی‌توانند تگ H1 صفحات را صفحه نتایج موتور جستجو مشاهده کنند. در آخر اینکه هر صفحه باید دارای تنها یک تگ title باشد، در صورتی که طبق گفته گوگل می‌توانید از چندین تگ H1 در صفحه استفاده نمایید.

 

نحوه بهینه سازی تگ‌های عنوان

حالا که با تگ عنوان و اهمیت آن آشنا شدید، نوبت به آموزش بهینه سازی آن‌ها می‌رسد. با استفاده از نکاتی که در ادامه برای بهینه سازی برچسب‌های عنوان به شما شرح خواهم داد، می‌توانید سئو داخلی صفحات خود را بهبود ببخشید و صفحات خود را برای کلمات کلیدی مورد نظرتان راحت‌تر رتبه بندی کنید.

 

1-انجام تحقیق کلمه کلیدی جامع

قبل از اینکه دست به بهینه سازی پارامترهای موجود در صفحات سایت خود بزنید، تحقیق کلمه کلیدی جامعی انجام دهید تا کلمات و عبارات مناسبی که ارزش رتبه بندی شدن دارند را بدست بیاورید. در صورتی می‌توانید تگ عنوان صفحات سایت خود را به درستی بهینه سازی کنید که کلمات و عبارات کلیدی مناسبی برای صفحات سایت خود را بدست آورده باشید.

 

2-انتخاب عنوان مناسب با توجه به جایگاه صفحه در سایت

قبل از اینکه شروع به بهینه سازی عنوان صفحات سایت خود کنید، باید درک درستی از جایگاه صفحه در بین کل صفحات سایت خود داشته باشید. در صورتی که سایت شما با معماری و ساختار مناسب و از پیش تعیین شده‌ای طراحی شده باشد، در تعیین عنوان‌ها به مشکل چندانی برخورد نخواهید کرد.

در وب‌سایت‌هایی که دارای صفحات بسیار زیادی هستند، انتخاب عنوان مناسب می‌تواند به صورت یک چالش جدی ظاهر شود. در چنین شرایطی می‌توانید با استفاده از جایگاه صفحه در سایت مورد نظر، بهترین عنوان را انتخاب نمایید. هر چه عمق صفحه در سایت شما بیشتر باشد، به این معنی است که محتوای آن تخصصی‌تر شده و عنوان به کار رفته نیز باید دارای جزئیات بیشتری باشد.

شما می‌توانید یک کلمه یا عبارت را در عنوان‌های صفحات مختلف به کار ببرید، اما به این نکته توجه داشته باشید که هر چه در ساختار صفحات سایت خود عمیق‌تر می‌شوید می‌بایست جزئیات بیشتری را در کنار آن‌ها قرار دهید.

 

3-کلمات کلیدی خود را در ابتدای عنوان قرار دهید

موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به اولین کلمه ظاهر شده نسبت به باقی کلمات موجود در تگ عنوان می دهند. علاوه بر موتورهای جستجو، کاربران نیز گاها توجه بیشتری نسبت به کلمات قرار گرفته در ابتدای تگ‌های عنوان دارند و شاید عنوان یک صفحه را به طور کامل مطالعه نکنند.

 

4-استفاده از عبارات کلیدی به جای کلمه کلیدی

اگر در عنوان صفحات سایت خود به جای استفاده از کلمه کلیدی، از یک عبارت کلیدی استفاده کنید، شانس خود را برای کسب رتبه بندی در جستجوهایی که توسط کاربران خاص انجام می‌شود، بیشتر خواهید کرد. مثلا اگر شما صاحب کارگاه تولید کفش هستید، بهتر است که به جای استفاده از کلمات کلیدی “تولید کفش مردانه” یا “تولید کفش زنانه” از عبارات کلیدی استفاده کنید که جزئیات بیشتری در آن وجود داشته باشد.

 

5-استفاده از کلمات Modifiers در عنوان

کاربران از یک سری کلمه برای دقیق‌تر کردن جستجوهای خود استفاده می‌کنند. به کلماتی از این قبیل، کلمات modifiers گفته می‌شود. این کلمات شامل موارد زیر باشند:

  • بهترین
  • راهنما
  • بررسی
  • مقایسه
  • دوره
  • چک لیست
  • ساده
  • سریع

با اضافه کردن این کلمات به تایتل صفحات خود می‌توانید کلمات کلیدی دنباله دار عالی ایجاد کنید که ترافیک چشم گیری را برای شما به ارمغان می‌آورند.

 

6-استفاده از اعداد در عنوان صفحات

این مورد شاید به سئو و کسب رتبه بندی صفحات سایت شما کمک بخصوصی نکند، اما می‌تواند در جستجوگران انگیزه‌ای ایجاد نماید تا بر روی عنوان صفحه سایت‌تان در صفحه SERP کلیک کنند.

فرض کنید که صاحب یک سایت در حوزه فروش و تعمیرات باتری گوشی‌های هوشمند هستید و یک راهنما برای محافظت و افزایش طول عمر باتری گوشی ایجاد کرده‌اید. مطمئنا کاربری عبارت “15 روش موثر جهت افزایش طول عمر باتری” را جستجو نمی‌کند.

اما در صورتی که شما یک عدد مانند عدد 15 یا هر عدد دیگری را به عنوان صفحه مقاله خود اضافه نمایید، می‌توانید توجه کاربران را به این محتوا جلب کنید و آن‌ها را مجاب کنید که بر روی آن کلیک نمایند. معمولا عنوان‌هایی که دارای عدد هستند، از نرخ کلیک شدن بیشتری برخوردار می‌باشند.

 

7-توجه به قصد جستجوگر از انجام جستجو

همه ما این تجربه را داشته‌ایم که در گوگل برای سوالاتمان به دنبال جواب بگردیم، اما سایت‌های قرار گرفته در رتبه‌های برتر به هر سوالی پاسخ داده‌اند به جز سوال مدنظر ما. برای اینکه بتوانید به درستی تگ عنوان خود را بهینه سازی کنید باید درک درستی از نیت و قصدی که پشت جستجوی کاربران‌تان قرار گرفته است، پیدا کنید و بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستند.

اگر ندانید که کاربران در هنگام جستجو از چه کلمات و عباراتی استفاده می‌کنند، احتمالا تگ عنوان خود را برای کلمه کلیدی اشتباهی بهینه سازی خواهید کرد. به همین دلیل قبل از دست به کار شدن برای بهینه سازی تگ عنوان صفحه خود، یک تحقیق کلمه کلیدی جامع انجام دهید.

 

8-عنوان صفحه باید با موضوع صفحه شما مرتبط باشد

در هنگام نوشتن تگ عنوان سعی کنید از متنی استفاده نمایید که بیشترین ارتباط را با محتوای صفحه مدنظر داشته باشد. سعی کنید به موضوعات و نکاتی اشاره نمایید که آ‌ن‌ها را در محتوای صفحه خود قرار داده باشید. به بیان دیگر سعی کنید تگ عنوان خود را کاملا توصیفی بنویسید تا موتورهای جستجو و کاربران پس از خواندن آن کلیت موضوع محتوای صفحه شما با خبر شوند.

 

9-استفاده از عنوان‌های منحصر به فرد برای صفحات

تگ‌های عنوانی که به صورت تکراری نوشته شده باشند نه برای موتورهای جستجو و نه جستجوگران مفید نخواهند بود و باعث سردرگمی آن‌ها خواهند شد. در صورتی که یک کلمه کلیدی را در چندین تگ عنوان و صفحات مختلف سایت خودتان هدف قرار دهید با مشکلی به اسم کنیبالیزیشن دست و پنجه نرم خواهید کرد. در این شرایط صفحات سایت‌تان شروع به رقابت با یکدیگر برای رتبه بندی شدن می‌کنند.

توصیه می‌کنم برای پیدا کردن صفحاتی که در آن‌ها از تگ‌های عنوان مشابه استفاده شده است، از ابزارها و خزنده‌های مختلف موجود استفاده کنید. برای پیدا کردن چنین مشکلی در سایت‌تان، نرم افزار screaming frog را پیشنهاد می‌کنم.

 

10-طول تگ عنوان چه مقدار باید باشد

متخصص‌های سئو توصیه کرده‌اند که طول تگ‌های عنوان چیزی بین 50 الی 60 حرف در نظر گرفته شود. گوگل ادامه عنوان‌هایی که طول آن‌ها بیش از 60 حرف باشد را در صفحه نتایج خود به نمایش نمی‌گذارد. اگر هم از تگ عنوان بسیار کوتاهی استفاده کنید، ویژگی توصیفی بودنش را از دست خواهد داد. در صورت استفاده از تگ‌های عنوانی که دارای یک الی دو کلمه هستند، کاربران و موتورهای جستجو نمی‌توان به درستی موضوع محتوای صفحات شما را حدس بزنند.

 

11-استفاده از CTA در عنوان صفحات

شاید در هنگام تحقیق کلمه کلیدی به کلمات CTA برنخورید، اما استفاده از این کلمات در تگ‌های عنوان می‌تواند به افزایش نرخ کلیک صفحات سایت کمک کند.

کلماتی مانند خرید، دانلود، جستجو، گوش دادن، تماشا و … از جمله کلمات CTA هستند که می‌توانند در کاربران هیجان ایجاد کنند و آن‌ها را به کلیک کردن بر روی لینک صفحه سایت شما مجاب کنند.

 

نتیجه گیری

تگ عنوان، یک عنصر HTML است که در تمامی صفحات سایت قرار دارد و از اهمیت بالایی برای سئو صفحات سایت برخوردار می‌باشد. در این پست سعی کردم هر آنچه در مورد برچسب عنوان باید بدانید را برای شما گرد آوری کنم. همچنین 11 نکته کاربردی در مورد نحوه بهینه سازی برچسب عنوان به شما آموزش دادم که یک بار دیگر آن‌ها را به صورت تیتر برای شما در زیر نمایش داده‌ام:

  1. انجام تحقیق کلمه کلیدی جامع
  2. انتخاب عنوان مناسب با توجه به جایگاه صفحه در سایت
  3. کلمات کلیدی خود را در ابتدای عنوان قرار دهید
  4. استفاده از عبارات کلیدی به جای کلمه کلیدی
  5. استفاده از کلمات Modifiers در عنوان
  6. استفاده از اعداد در عنوان صفحات
  7. توجه به قصد جستجوگر از انجام جستجو
  8. عنوان صفحه باید با موضوع صفحه شما مرتبط باشد
  9. استفاده از عنوان‌های منحصر به فرد برای صفحات
  10. طول تگ عنوان چه مقدار باید باشد
  11. استفاده از CTA در عنوان صفحات
سایر پست‌های آموزشی

پویا کاظمیان هستم، متخصص سئو و آماده ارائه مشاوره سئو به کسب و کارها. از سال 97 در زمینه تولید محتوا و سئو سایت مشغول به کار هستم تونستم تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کنم. با استفاده از خدمات سئو من می‌توانید از رتبه بندی وبسایت خود را بهبود ببخشید، ترافیک بیشتری را به وبسایت خود هدایت کنید و گوگل را به سایت‌تان علاقه‌مند کنید.

فهرست مطالب

پویا کاظمیان هستم، متخصص سئو و آماده ارائه مشاوره سئو به کسب و کارها. از سال 97 در زمینه تولید محتوا و سئو سایت مشغول به کار هستم تونستم تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کنم. با استفاده از خدمات سئو من می‌توانید از رتبه بندی وبسایت خود را بهبود ببخشید، ترافیک بیشتری را به وبسایت خود هدایت کنید و گوگل را به سایت‌تان علاقه‌مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *