متخصصهای سئو این فرآیند را به سه فرآیند سئو داخلی، سئو تکنیکال و سئو خارجی تقسیم میکنند. فرآیند سئو داخلی شامل فرآیندهایی است که یک صفحه را برای یک موجودیت (Entity)، یک موضوع خاص و کلمات و عبارات کلیدی مشخصی بهینه سازی میکند. سئو درون صفحه یک عبارت کلی است که شامل بهینه سازی پارامترهای موجود در صفحه و محتوا میباشد.
این فرآیند از زمان به وجود آمدن موتورهای جستجو تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی بوده، با این وجود بسیاری از اصول آن ثابت باقی مانده است.
در این راهنمای جامع سئو داخلی، سعی کردهام تا به تمامی جوانب و نکات سئو داخلی بپردازم و هر آنچه در مورد سئو On Page باید بدانید، به شما بگویم.
سئو داخلی چیست؟
سئو درون صفحه (On-page SEO) یا سئو درون سایت، یکی از فرآیندهای تاثیرگذار در هر کمپین سئو است که تمرکز آن روی بهینه سازی صفحات وب جهت کسب رتبه بالاتر برای کلمات و عبارات کلیدی مدنظر میباشد. سئو داخلی به وبسایتها کمک میکند تا برای کلمات کلیدی مورد نظرشان، ترافیک ارگانیک بیشتری بدست بیاورند.
برای پیاده سازی سئو درون صفحه باید المانهایی از صفحه شامل تگ عنوان، هدینگها، متا دیتاها، دادههای ساختار یافته، لینک سازی داخلی و محتوا بهینه سازی شود. در ادامه در مورد تمامی پارامترهای تاثیرگذار در سئو داخلی به صورت مفصل بحث خواهم کرد.
در ادامه لیستی از حقایق مهم سئو داخلی را برای شما جمع آوری کردهام که هر متخصص سئو باید آنها را بداند.
- سئو On-page همیشه یکی از الزامات سئو در هر پروژه بهینه سازی وبسایت است.
- سئو داخلی به معنی بهینه سازی عناصر درون صفحه مانند برچسبهای HTML، محتوا، URL و ساختار کلی صفحه وب است.
- یکی از وظایف سئو داخلی، بهینه سازی Snippet نمایش داده شده در SERP گوگل برای بهبود نرخ کلیک است.
- بهینه سازی محتوا صفحه بر عهده سئو داخلی است. در طی این فرآیند باید محتوای صفحه را با توجه به هدف جستجو بهینه کرد. محتوای صفحات باید به شکلی بهینه سازی شوند تا بتوانند به تمامی سوالات احتمالی کاربر پاسخ دهند.
- برای انجام هر چه بهتر سئو داخلی، باید درک کاملی از بازیابی اطلاعات داشته باشید و تگ عنوان، هدینگ و محتوای خود را با توجه به آن بهینه نمایید.
اهمیت استفاده از سئو داخلی در صفحات وب
سئو داخلی برای تمامی وبسایتها اهمیت دارد. فرقی ندارد که صاحب یک وبسایت فروشگاهی باشید، یا یک مجله آنلاین را مدیریت کنید، خدمات آنلاین ارائه دهید یا وبسایتی آموزشی داشته باشید، در هر شرایطی به سئو داخلی نیاز خواهید داشت.
در ضمن سئو داخلی ارتباطی با سیستم مدیریت محتوا شما ندارد. چه از وردپرس برای پشتیبانی سایتتان استفاده کرده باشید یا اینکه از یک CMS اختصاصی بهره ببرید، برای دیده شدن و کسب ترافیک ارگانیک در موتورهای جستجو به سئو داخلی نیاز خواهید داشت.
سئو On-page به موتورهای جستجو کمک میکند تا وبسایت شما و شبکه محتوایی آن را تجزیه و تحلیل کنند. در صورتی که از سئو داخلی استفاده کنید و صفحات وبسایتتان به درستی بهینه سازی شده باشند، گوگل با هزینه کمتری اطلاعات موجود در صفحه را بازیابی میکند. در صورتی که هزینه بازیابی اطلاعات برای گوگل بیشتر از یک حد مشخصی شود، ترجیح میدهد تا کلا اطلاعات موجود در محتوای صفحه را بازیابی نکند. در این صورت شانس شما برای رتبه بندی شدن بسیار کاهش پیدا میکند.
علاوه بر این سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک میکند تا بتوانند محتوای صفحه را با هدف جستجو منطبق کنند. استفاده از سئو داخلی به صفحات وبسایت شما کمک میکند تا در نتایج گوگل بیشتر دیده شوند و ترافیک ارگانیک بیشتری کسب کند.
آیا سئو داخلی از سئو خارجی مهمتر است؟
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که فرق سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟ کدام یک از این دو استراتژی تاثیر بیشتری بر روی رتبه بندی دارد و تمرکز خودمان را بر روی کدام یک بگذاریم؟
برای اینکه به این دسته از سوالات جواب دهم باید بگویم که هم سئو داخلی و هم سئو خارجی جهت بهبود رتبه بندی صفحات یک وبسایت مهم و حیاتی هستند. سئو داخلی یک فرآیند پایه است که باید ابتدا بر روی یک وبسایت پیاده سازی شود. با این کار، گوگل درک بهتری نسبت به محتوای صفحه بدست میآورد. پس از بهینه سازی داخلی وبسایت، فرآیند سئو خارجی آغاز میشود.
به هیچ وجه نمیتوان گفت که کدام یک از این فرآیندها مهمتر از دیگری است. انجام هر کدام برای کسب رتبه بندی یک وبسایت مهم و حیاتی است.
مهمترین فاکتورهای سئو داخلی و نحوه بهینه سازی آنها
حالا که با سئو داخلی و اهمیت آن آشنا شدید، نوبت به معرفی پارامترهای تاثیرگذار در سئو داخلی و نحوه بهینه سازی آنها میرسد. در این بخش پارامترهای تاثیرگذار بر روی سئو On Page را به شما معرفی میکنم و در مورد بهینه سازی هر یک از آنها توضیح خواهم داد.
1-محتوا یکی از تاثیرگذارترین پارامترها در سئو داخلی
محتوا ستون اصلی هر استراتژی سئو داخلی است. فرآیند سئو On page همواره در تلاش هست تا محتوایی بی نقص و منحصر به فردی ایجاد کند که علاوه بر منطبق بودن با هدف جستجو کاربر، بتواند به تمامی سوالات او حول بک موضوع پاسخ دهد. برای بهینه سازی محتوا نکات زیادی وجود دارد که در این بخش به مهمترین آنها اشاره میکنم:
- محتوا اصلی هر صفحه باید به صورت منحصر به فرد (کپی نشده) یا بدون فرمول بندی مجدد از مقالات دیگر تولید و انتشار داده شود. الگوریتمهای گوگل به قدر کافی هوشمند هستند تا بتوانند محتواهای تکراری را شناسایی کنند.
- سعی کنید محتوای مفید و مرتبطی تولید کنید. هدف شما باید ایجاد ارزش افزوده برای کاربرانتان باشد. از انتشار محتوایی که شبیه به محتوای موجود در سایر وبسایتها است و اطلاعات اضافی به کاربر ارائه نمیکند، خودداری کنید.
- سعی کنید تا حد امکان در هنگام نوشتن یک محتوا به صورت کاملا بیطرفانه آن را تولید کنید و به جای نوشتن نظرتان، از حقایق موجود در آن موضوع بهره ببرید.
- به روزرسانی محتواهای قدیمی، یکی دیگر از استراتژیهای سئو داخلی است.
- محتوای صفحههای وبسایتتان باید از گرامر و دستور زبان صحیحی برخوردار باشند. وجود غلطهای املایی و دستور زبانی میتواند در معنی یک جمله تاثیرگذار باشد و کلا آن را تغییر دهد.
- استفاده از حروف بولد شده، ایتالیک و با فونت درشت را نادیده نگیرید. کلمات و جملات مهم محتوا و خصوصا لینکهای موجود در صفحه را با استفاده از متنی بولد شده یا با رنگی متفاوت در صفحه قرار دهید.
- سعی کنید از متخصص تولید محتوایی بهره ببرید که علم و تخصص بالایی در موضوع محتوا داشته باشند یا مطالعه کاملی در رابطه با آن انجام داده باشند.
2-استفاده از تگهای هدینگ و ایجاد ساختار در محتوای صفحه
تگهای هدینگ برای ایجاد یک ساختار معنایی در محتوای صفحات به کار گرفته میشود. این تگها شامل H1، H2، H3، H4، H5 و H6 میباشند. مهم ترین تگ هدینگ، تگ H1 است. این تگ مانند عنوان روی جلد یک کتاب است.
اکثر متخصصهای سئو توصیه میکنند که از کلمات کلیدی خود در هدینگهای فرعی صفحه (H2 تا H6) استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هدینگهای فرعی باید به صورت کامل پاراگراف و بخش زیرین خود را توصیف کنند. همچنین در هنگام استفاده از تگهای هدینگ، ساختار سلسله مراتبی آن را حفظ کنید. یعنی پس از استفاده از تگ H2 نباید از تگ H4 استفاده کنید، بلکه باید تگ H3 قرار بگیرد.
3-تحقیق کلمه کلیدی
تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین بخشهای هر فرآیند سئو داخلی به شمار میرود. با انجام تحقیق کلمه کلیدی میتوانید اطمینان حاصل کنید که محتوای صفحه شما با هدف کاربر تطابق دارد.
در هنگام بهینه سازی صفحات وبسایت برای کلمات کلیدی باید به چند نکته توجه داشته باشید. اول اینکه صفحه وب را با کلمه کلیدی مدنظر خود پر نکنید. در علم سئو به این کار کیورد استافینگ (keyword stuffing) گفته میشود. هیچ تعداد استانداردی برای استفاده از کلمات کلیدی در صفحه وجود ندارد. در عوض شما باید از کلمات کلیدی به نحوی استفاده کنید که معنی و مفهوم جملات سایت به هم نخورد و شکل طبیعی خود را حفظ کنند. همچنین توصیه میشود از مترادف کلمه کلیدی که کاربر آن را جستجو میکند نیز به جای کلمه کلیدی اصلی استفاده شود.
سعی کنید که کلمه کلیدی به صورت یکنواخت در تمام محتوا پخش شود. حتما از کلمه کلیدی در پاراگراف اول خود استفاده کنید تا هدف جستجو کاربر را منعکس کند.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبطی که کاربران جهت پیدا کردن محتوا، محصولات و خدمات شما استفاده میکنند، میتوانید از روشهای زیر استفاده نمایید:
- استفاده از تکمیل خودکار گوگل دید خوبی نسبت به موضوع صفحه و کلمات کلیدی مرتبط با آن، به شما میدهد.
- بررسی و آنالیز صفحات رقیب یکی دیگر از راههایی است که میتوانید کلمات کلیدی بیشتری بدست بیاورید.
- استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی آنلاین نیز میتواند به روند پیدا کردن کلمات کلیدی جدید کمک کند.
نکته: بسیاری از سئوکارها دید کلمه محوری (lexical) حول بهینه سازی صفحات سایت دارند. داشتن یک دید انتیتی محور به شما کمک خواهد کرد تا محتوای کاملتری در صفحات خود قرار دهید و به سوالات بیشتری پاسخ دهید. داشتن چنین مهارتی و استفاده از سئو سمانتیک به وبسایتها کمک میکند تا برای کلمات کلیدی بیشتری رتبه بندی شوند. برای درک بهتر مفهوم انتیتی، راهنمای کامل انتیتی و موجودیتها را مطالعه کنید.
4-بهینه سازی فایلهای چندرسانهای در سئو داخلی
موتورهای جستجو روز به روز در حال پیشرفت هستند و میتوانند یک عکس، تصویر و ویدیو را تا حدودی درک کنند. با این حال برای کمک به درک کامل این فایلها، باید آنها را به درستی بهینه کنید.
قبل از آپلود کردن تصویر به وبسایت خود، بهتر است که نام آن را بهینه سازی کنید. برای این کار از اسمی توصیفی استفاده کنید که به خوبی با موضوع تصویر همخوانی داشته باشد. در صورت امکان از کلمه کلیدی نیز در نام تصاویر استفاده کنید. بهینه سازی ابعاد و حجم تصاویر نکته دیگری است که باید در نظر بگیرید.
همچنین باید از متن Alt بهینه شدهای برای تصاویر خود استفاده کنید. متن alt یک متن جایگزین است که در صورت به نمایش در نیامدن تصویر، نمایش داده میشود. همچنین سعی کنید که کپشن و توضیح کامل و توصیفی به تصاویر خود اضافه کنید.
بهینه سازی ویدیو کمی پیچیدهتر است. اگر در صفحه خود یک ویدیو قرار دادهاید، ارائه خلاصه یا کپشن میتواند به سئو آن کمک کند.
5-بهینه سازی آدرس صفحات
URL یا همان آدرس صفحات تاثیر کمتری در رتبه بندی صفحات دارند، با این حال نباید از بهینه سازی آنها غافل شوید. اول از همه این نکته را به یاد داشته باشید که آدرس هر صفحه باید منحصر به فرد باشد و هرگز تغییر نکند.
در هنگام ایجاد URL برای صفحات وبسایتتان، از URLهایی استفاده کنید که هم توسط کراولر گوگل و هم توسط کاربران قابل درک باشند. برای مثال به جای استفاده از آدرس زیر:
www.pooyakazemian.ir/index.php?id=45688
از آدرس زیر استفاده شود:
www.pooyakazemian.ir/seo
چنین URLهایی هم برای کاربر و هم برای رباتهای موتور جستجو قابل فهم میباشند. نکته دیگری که در هنگام بهینه سازی URLها باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از URLهای کوتاه است. اگر دو صفحه دارای محتوای یکسانی باشند، گوگل صفحهای را انتخاب میکند که از URL کوتاهتری برخوردار باشد.
6-بهینه سازی تگهای متا برای سئو داخلی
متا تگها تکه کدهایی هستند که به موتورهای جستجو اطلاعات مهمی در مورد صفحات وب میدهند. آنها به مرورگرهای وب میگویند که چگونه محتوا را به بازدیدکنندگان نمایش دهند. هر صفحه وب دارای تگهای متا است، اما آنها تنها در کدهای HTML قابل مشاهده هستند و در صفحه سایت به نمایش درنمیآیند.
مهمترین تگهای متا شامل تگ عنوان و تگ توضیح متا است که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهم داد.
نحوه بهینه سازی تگهای عنوان برای سئو داخلی
تگهای عنوان همان لینکهای آبی رنگی هستند که در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل به نمایش درمیآیند. علاوه بر آن متن تگ عنوان در تب مرورگرها نیز به نمایش درمیآید. به طور کلی میتوان گفت که تگ عنوان یکی از مهمترین پارامترها در بهینهسازی سئو داخلی سایت میباشد.
گوگل برای درک محتوای صفحه و ایندکس کردن آن به تگهای عنوان صفحه وابسطه است. علاوه بر این تگ عنوان بر روی کاربران نیز تاثیرگذار است. با بهینه سازی این تگ میتوانید نرخ کلیک صفحات وبسایتتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
متن تگ عنوان را به نحوی بنویسید که بازگو کننده موضوع محتوا صفحه باشد. در عین حال سعی کنید کلمات کلیدی خود را در ابتدای تگ عنوان قرار دهید. این کار به گوگل اعلام میکند که بر روی چه موضوعی تمرکز کردهاید.
در صورتی که گوگل تشخیص دهد متن تگ عنوان صفحه با محتوای صفحه همخوانی ندارد، آن را بازنویسی خواهد کرد. اضافه کردن CTA به تگ عنوان میتواند بسیار موثر باشد. اگر کاربر تشخیص دهد که میتواند از صفحه وبسایت شما (خرید)، (دانلود) یا (آموزش) ببیند، احتمالا بر روی لینک شما کلیک خواهد کرد.
بهینه سازی تگ توضیح متا
توضیح متا متنی کوتاه است که محتوای صفحه، هدف آن و عملکردش را به صورت خلاصه در صفحه SERP به نمایش میگذارد. عبارت جستجو شده میتواند به صورت بولد شده در توضیح متا به نمایش درآید.
جان مولر از گوگل اعلام کرده است که تگ توضیح متا یک فاکتور رتبه بندی نیست. با این حال این تگ به گوگل و سایر موتورهای جستجو خلاصهای از موضوع محتوای صفحه ارائه میکند. گوگل ممکن است که متن توضیح متا شما را در صفحه SERP به نمایش درآورد.
دلیل استفاده از کلمه (ممکن است) به این خاطر است که، در صورت تطابق نداشتن توضیح متا با کوئری جستجو شده کاربر، گوگل از متن مرتبط در محتوا برای نمایش توضیح متا استفاده میکند.
هیچ حداقل یا حداکثر اندازهای برای طول توضیح متا وجود ندارد، با این حال سعی کنید که طول توضیح متا شما کمتر از 160 حرف باشد تا به صورت کامل در صفحه نتایج جستجو به نمایش درآید.
هرگز از توضیح متایی که با محتوای صفحه مرتبط نیست، استفاده نکنید. از پر کردن توضیح متا با کلمات کلیدی خودداری کنید. همچنین سعی کنید که برای هر صفحه یک توضیح متا منحصر به فرد بنویسید.
7-لینک سازی داخلی و تاثیر آن در سئو داخلی
وقتی مقالات کافی در وبسایت انتشار داده شد، باید بهینه سازی لینکهای داخلی وبسایت را شروع کنید. لینک سازی داخلی یک استراتژی قدرتمند برای بهینه سازی داخلی صفحات وب است.
منظور از لینکهای داخلی لینکهایی است که دو صفحه از یک وبسایت را به هم وصل میکنند. لینک سازی داخلی باید هدفمند باشد و دو صفحه مرتبط از یک وبسایت را به هم متصل کند. لینکهای داخلی علاوه بر اینکه کاربران را به محتواهای مرتبط راهنمایی میکنند، به گوگل نیز کمک میکنند تا ساختار وبسایت را بهتر درک کند.
ایجاد یک ساختار معنایی حول یک موضوع و پوشش تمامی جزئیات مربوط به آن باعث میشود که تخصص آن وبسایت را در موضوع مورد نظر به گوگل نشان میدهد.
در هنگام ایجاد لینک سازی داخلی باید ارتباط بین دو صفحه را به کاربر و موتور جستجو نمایش دهید. در صورتی که تنها از کلمه کلیدی اصلی برای اشاره به یک URL خاص استفاده کنید، میتواند باعث جریمه Over-optimization شود. سعی کنید که از انکرهای توصیفی برای لینک سازی داخلی خود استفاده کنید.
8-ایجاد ساختار مناسب برای بهبود سئو داخلی سایت
یک ساختار خوب باید هم در سطح سایت و هم در سطح صفحه پیاده شود. ساختار هر وبسایت به گوگل نشان میدهد که کدام یک از صفحات سایت از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. با ایجاد ساختاری بهینه میتوانید به گوگل اعلام کنید که کدام یک از صفحات وبسایت شما باید بالاترین رتبه بندی را در گوگل کسب نمایند.
همچنین محتوای موجود در هر صفحه باید از ساختاری مناسب برخودار باشد. محتوا صفحات باید ابتدا به مهمترین سوالات کاربر حول هر موضوع پاسخ دهد.
ابزارهای آنالیز سئو داخلی سایت
در بالا مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در سئو داخلی هر وبسایت را به شما معرفی کردم. در این بخش میخواهم ابزارهایی به شما معرفی کنم که با استفاده از آنها میتوانید سئو داخلی وبسایت را تجزیه و تحلیل کنید.
سرچ کنسول گوگل
مهمترین ابزار سئو که هر متخصص بهینه سازی وبسایت باید کار کردن با آن را آموزش ببیند، سرچ کنسول گوگل میباشد. سرچ کنسول گوگل یک ابزار بررسی سئو وبسایت رایگان است که اطلاعات محدود اما مفیدی از وبسایت در اختیار شما قرار میدهد.
با استفاده از سرچ کنسول گوگل میتوانید وضعیت ایندکس شدن صفحات را بررسی کنید و کلمات و عبارات کلیدی که کاربران برای رسیدن به صفحات شما جستجو کردهاند را مشاهده کنید. همچنین سرچ کنسول به شما اجازه میدهد تا نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید.
ابزار Screaming Frog SEO Spider
ابزار Screaming Frog یکی از قدیمیترین و مهمترین ابزارهای سئو موجود میباشد. این ابزار به شما کمک میکند تا لینکهای شکسته را شناسایی کنید، ریدایرکشنها را بررسی نمایید، به بررسی عنوان و هدینگهایی صفحات بپردازید، لینکهای داخلی هر صفحه را آنالیز کنید و تگهای متا صفحات را بررسی نمایید.
ابزارهای بسیار زیاد دیگری وجود دارند که میتوانید از آنها برای آنالیز و بررسی سئو داخلی وبسایت خود استفاده کنید. از جمله ابزارهای کاربردی برای بررسی سئو داخلی سایت میتوان به وب مستر تولز Ahrefs و ابزار وب مستر Bing اشاره کرد. با ثبت وبسایت خود در این ابزارها میتوانید از گزارشهای آنها برای بهبود وضعیت سئو داخلی خود استفاده کنید.
نتیجهگیری
سئو داخلی سایت یک فرآیند تاثیرگذار در سئو، کسب رتبه بندی و دریافت ترافیک ارگانیک میباشد. استفاده از استراتژی بهینه سازی داخلی مناسب به وبسایت شما کمک میکند تا برای کلمات و عبارات کلیدی مرتبط در SERP گوگل رتبه بندی شود.