تمامی متخصصهای تولید محتوا علاقه دارند محتوایی را خلق کنند که این توانایی را داشته باشد که برای آنها بکلینک بدست بیاورد، برای کلمات کلیدی و رقابتی رتبه بندی شود، و در طولانی مدت ترافیک ارگانیک مناسبی را دریافت کند. تمامی این ویژگیها را میتوانید با تولید محتوای همیشه سبز به صورت یکجا داشته باشید.
در این پست به شما توضیح خواهم داد که محتوای همیشه سبز چیست، برای وبسایت شما چه اهمیتی خواهد داشت و چگونه از آن در استراتژی بازاریابی محتوایی خود بهره ببرید. با من همراه باشید تا هر آنچه را که میخواهید در مورد محتوای ever green بدانید را بدست بیاورید.
محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز (ever green content) محتوایی است که قدیمی نمیشود. محتوایی که حول یک موضوع خاص نوشته شود و در هر زمان و هر فصلی برای مخاطبان کاربردی و تازگی داشته باشد به این اسم نامیده میشود.
برای نوشتن محتوای همیشه سبز دو نکته بسیار مهم وجود دارد. اول اینکه موضوعی را انتخاب نمایید که همیشه برای کاربران جذابیت داشته باشد و هرگز از اهمیت آن کاسته نشود. دوم اینکه برای این موضوع محتوایی را تولید نمایید که همیشه و پس از گذشت مدت زمان طولانی همچنان کاربردی و ارزشمند به حساب بیاید.
1-موضوعات همیشه سبز
منظور از موضوع همیشه سبز، موضوعی است که در گذشت زمان علاقه کاربران از آن کم نشود و حجم جستجوی ثابتی را داشته باشد. بگذارید برای شما مثالی بزنم:
موضوع “چگونه لاغر شویم” را در نظر بگیرید. فرقی نمیکند که سال 1400 باشد یا سال 1450، مردم همیشه به دنبال راهکاری برای کاهش وزن و لاغری خود میباشند.
“طرز تهیه قرمه سبزی” قرمه سبزی یکی از غذاهای اصیل ایرانی و غذای محبوب و مورد علاقه بسیاری از مردم میباشد. به همین دلیل افراد برای درست کردن این غذا یا بدست آوردن رسیپیهای مختلف همیشه نحوه پخت آن را جستجو میکنند.
در مقابل این قبیل تاپیکها، موضوعاتی وجود دارد که همیشه جستجو نمیشوند:
برای مثال میتوان به “رسم و رسومات شب یلدا” اشاره کرد. شب یلدا تنها یک بار در سال اتفاق میافتد و در باقی روزها کسی به آن اهمیت نمیدهد.
2-محتوای همیشه سبز
بعد از پیدا کردن موضوع مناسب باید محتوای مناسبی را نیز برای آن تولید کنید که هرگز قدیمی نشود. در این نوع محتوا باید اطلاعاتی را در اختیار کاربران خود قرار دهید که برای آنها همیشه تازگی داشته باشد.
بگذارید برای شما مثالی بزنم:
مثلا یک مقاله با عنوان 15 روش برای لاغری را در نظر بگیرید، اصول کاهش وزن در سوزاندن کالری بیشتر و جذب کالری پایینتر استوار است. به همین دلیل است که محتواهایی که سالها قبل در این قبیل از موضوعات نوشته شدهاند، همچنان در رتبههای برتر موتور جستجو قرار دارند.
در عوض موضوعی را مانند نتایج فوتبال در نظر بگیرید. هر گاه که بازی دو تیم استقلال یا پرسپولیس را در وب جستجو میکنید، آخرین و به روزترین نتیجه به شما نشان داده میشود و محتواهای قدیمی به نمایش درنمیآیند.
چرا محتوای همیشه سبز برای سایتها مهم است؟
زمانی که محتوایی با موضوع نتیجه بازی پرسپولیس و استقلال در یک سایت انتشار داده میشود و در رتبه یک قرار میگیرد، حجم بالایی از ترافیک ارگانیک را به خود اختصاص میدهد. اما چنین ترافیکی فقط برای چند روز دوام خواهد آورد و پس از گذشت چند هفته دیگر کسی به دیدن چنین محتوایی علاقهای نخواهد داشت. به این ترتیب ترافیک آن پست به شدت افت خواهد کرد.
چنین محتواهایی شما را مجبور میکنند تا به صورت مداوم تولید محتوا انجام دهید و دست از کار نکشید. در صورتی که مقالات سایت شما همگی از این نوع باشند و شما دست از تولید محتوا بردارید، ترافیک ارگانیک شما ناپدید خواهد شد.
این خود اهمیت تولید محتوای همیشه سبز را به خوبی نشان میدهد. تولید محتوای همیشه سبز به شما در ذخیره کردن زمان کمک خواهد کرد. کافیست که یک بار برای آن زمان بگذارید تا محتوای همیشه سبز به صورت مستمر برای شما ترافیک بدست بیاورد.
من نیز همیشه سعی میکنم که در وبسایتم به جای پرداختن به خبرهایی که بعد از یکی دو هفته ترافیکیشان قطع میشود، زمانم را صرف تولید محتوای همیشه سبز کنم.
در صورتی که برای وبسایت خود چنین محتوایی نیاز دارید میتوانید از خدمات تولید محتوای من استفاده کنید. من با رعایت اصول محتوا نویسی و سئو، محتوایی را در اختیارتان قرار میدهم که برای مدت زمان طولانی ترافیک ورودی قابل قبولی را برای شما به ارمغان بیاورد.
چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟
حالا که با محتوای همیشه سبز و اهمیت آن آشنا شدیم، نوبت به یادگیری نحوه تولید آن میرسد.
انتخاب کلمه کلیدی مناسب
اگر سایت شما تازه کار است و توان رقابت با سایتهای بزرگ را ندارد، پیشنهاد میکنم که از کلمات کلیدی دنباله دار یا همان LSI استفاده کنید. البته اگر کاربران به دنبال این کلمه کلیدی نباشند و برای آن جستجویی را انجام ندهد، نوشتن محتوا برای آن کلمه کلیدی ارزشی نخواهد داشت. کلمات کلیدی را انتخاب کنید که از جستجوی بالا و رقابت پایینی برخوردار باشند.
محتوای خود را بنویسید
سعی کنید که برای کلمه کلیدی بدست آمده محتوای کامل و با ارزشی را تولید و انتشار دهید. اگر نوشتن محتوا صرفا جهت رفع وظیفه تولید محتوا انجام گردد و به درستی برای آن وقتی گذاشته نشود، آن محتوا از ارزشی برخوردار نخواهد شد.
برای اینکار باید پرسونای دقیقی از مخاطب خود داشته باشید و نیازها و دغدغههای او به درستی درک کرده باشید. هدف شما باید تولید محتوایی باشد که نیاز مخاطبهایتان را در مدت زمانی طولانی برطرف نماید.
برای تازهکارها بنویسید
شاید لازم باشد که در محتوای خود تجربه و تخصص خود را با کاربرانتان به اشتراک بگذارید. اما این کار را به شکلی انجام دهید که اگر یک بازدید کننده مبتدی صفحه شما را مشاهده کرد، بتواند محتوای قرار گرفته در آن را به درستی درک کند. معمولا در موضوعات عمومیتر، اغلب مخاطبهای مبتدی و غیر متخصص هستند که بیشترین سرچ را انجام میدهند.
محتوای خود را سئو کنید
برای اینکه محتوای شما بتواند در طولانی مدت برای شما ترافیک ارگانیک بدست بیاورد، باید آن را به درستی بهینه سازی نمایید. شما باید محتوا خود را برای کلمات کلیدی که در اولین گام بدست آوردهاید بهینه سازی کنید تا محتوای شما بتواند برای جستجوهای مرتبط در موتور جستجو، در رتبههای برتر به نمایش درآید.
برای اینکار کلمات کلیدی خود را در عنوان، تگ هدینگ، توضیحات متا، متن alt تصاویر قرار دهید و از ساختار URL صحیحی استفاده نمایید. در صورتی که محتوای ارزشمند و متناسب با نیازهای کاربران خود تولید کنید، اما آن را با توجه به اصول سئو بهینه سازی نکنید، محتوای شما برایتان ترافیکی را حاصل نخواهد کرد و عملا عملکردی برای شما نخواهد داشت.
محتوای همیشه سبز تنها راه موفقیت شما نیست
محتوای ever green عالی است، اما این نکته را به خاطر بسپارید که بعضی از وبسایتها و برخی از کمپینهای بازاریابی آنلاین به محتواهایی نیاز دارند که برای آنها بتواند در کوتاه مدت ترافیک زیادی را به همراه داشته باشد. در این دسته از وبسایتها بهترین استراتژی بازاریابی محتوایی، ترکیب درست و زمانبندی شدهای از این نوع محتواها در کنار همدیگر میباشد.
محتوای همیشه سبز را در وبلاگ خود دفن نکنید
زمانی که محتوای همیشه سبز خود را تولید و انتشار دادید، آن را فراموش نکنید و در وبلاگ خودتان دفنش نکنید. در صورت چنین کاری این محتواها نمیتوانند نتیجه مطلوبی را که به دنبالش هستید را برای شما به ارمغان بیاورند.
در عوض باید در گذر زمان این چنین محتواهایی را برجسته کنید تا همیشه توسط بازدیدکنندگان سایت دیده شوند. برای مثال میتوانید این محتواها را در بنر یا سایدبار صفحات مختلف و مرتبط سایت خود به نمایش بگذارید تا بازدیدکنندگان آنها را مشاهده کنند.
در شبکههای اجتماعی خود کمپینهایی را پیرامون این نوع از محتواهای همیشه سبز پیاده سازی کرده و بازدیدکنندگان را به سمت آنها هدایت کنید. پستهای همیشه سبز وبلاگ خود را به صورت منظم آپدیت کنید تا در طولانی مدت هم در دسترس مخاطبهای شما باشند و هم اطلاعات مفیدی را در اختیار آنها قرار دهد. در ادامه در مورد به روزرسانی محتواهای ever green بیشتر توضیح خواهم داد.
محتوای همیشه سبز را به طور منظم به روزرسانی کنید
در کنار برجسته کردن محتواهای همیشه سبز در وبسایت خود، باید برای به روزرسانی آنها نیز زمانی را اختصاص دهید. به روز رسانی چنین محتواهایی کار آنچنان پیچیدهای نیست و به ندرت پیش میآید که بخواهید کل محتوای صفحه را آپدیت نمایید. تنها کافیست که آمار، یافتهها و نکات جدید را جایگزین نکات و آمار قدیمی کنید.
علاوه بر این به روزرسانی محتوا بر روی سئو سایتتان نیز تاثیرگذار خواهد بود و میتواند بر روی رتبه بندی صفحات شما تاثیرگذار باشد.
نتیجهگیری
اگر به دنبال دریافت ترافیک ثابت در وبسایت خود هستید، باید در استراتژی محتواییتان از محتواهای همیشه سبز استفاده کنید. این محتوا به سایت شما کمک میکند تا همیشه میزان ترافیک مشخصی را به سایت خود وارد کنید.
امیدوارم که با مطالعه این پست با مفهوم محتوای همیشه سبز آشنا شده باشید و بتوانید چنین محتوایی را تولید و از آن در وبسایت خود بهره ببرید.