این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

بازاریابی محتوایی (content marketing) چیست؟
بازاریابی محتوایی (content marketing) چیست؟
فهرست مطالب

بازاریابی محتوایی (content marketing) چیست؟

اگر صاحب کسب و کار آنلاینی باشید احتمالا طی این چند سال از دیجیتال مارکترها زیاد شنیده‌اید که باید بر روی محتوا سرمایه گذاری کنید و با استفاده از بازاریابی محتوایی کسب و کار خودتان را ارتقاء دهید. اما این بازاریابی محتوایی چیست؟ چرا اینقدر اهمیت دارد؟ به چه شکلی می‌توان برای کسب و کارها بازاریابی محتوایی را پیاده سازی کرد؟

بحث بازاریابی محتوایی یک بحث کاملا مفصل و تخصصی است که شاید در یک پست نشود آن را به صورت کامل و با تمام جزئیات تشریح کرد. اما در این پست می‌خواهم شما را با این شیوه از بازاریابی آنلاین آشنا کنم و به صورت مختصر به مزایا و روش‌های پیاده سازی آن اشاره کنم.

 

بازاریابی محتوایی چیست؟

توضیح دادن بازاریابی محتوایی کمی کار سختی است و اکثر بازاریابان توضیح متفاوتی از این شیوه بازاریابی ارائه می‌دهند. توضیح من از بازاریابی محتوایی همان توضیح موسسه بازاریابی محتوایی (content marketing institute) می‌باشد که در این باره گفته است:

بازاریابی محتوایی یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و منسجم برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت هدایت مشتریان بالقوه به سمت کسب و کارها تمرکز دارد.

به بیان دیگر بازاریابی محتوایی یک استراتژی بلند مدت است که با تولد محتوای با کیفیت، کاربردی و ارزشمند بر ایجاد ارتباط قوی با مخاطبان هدف کسب و کار‌ها تمرکز دارد.

بازاریابی محتوایی باعث ایجاد مشتری وفادار خواهد شد و در زمانی که به فکر خرید محصول یا خدمات مشابه با چیزی که شما ارائه می‌کنید می‌افتند، برند شما را به سایر رقبای موجود ترجیح خواهند داد.

بازاریابی محتوایی نه تنها توسط برندهای بزرگ و پیشرو در هر حوزه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه برندهای کوچک و تک نفره نیز از این شیوه بازاریابی استفاده می‌کنند. اما می‌دانید چرا این روش این قدر همه گیر شده است؟ جواب خیلی ساده است، چون نتیجه بخش بوده است.

اگر امروزه شخصی به بازاریابی محتوایی اشاره کند بی درنگ به یاد وبلاگ، اینستاگرام و یا تلگرام خواهیم افتاد. اما بازاریابی محتوایی خیلی وسیع‌تر از این حرفا است. تولید محتوا را می‌توان در خارج از اینترنت نیز به کار گرفت، شاید بپرسید که چگونه؟ پس بگذارید یک مثالی برای شما بزنم:

بازاریابی محتوایی بر روی قصه گویی استوار است و با گفتن یک قصه جذاب می‌توانید مخاطب را با برند خود درگیر کنید. انسان‌ها تا زمانی که می‌توانند صحبت کنند داستان‌هایی را که بلد هستند را نقل می‌کنند، از طرفی توجه ما همیشه به سمت کسانی بوده است که داستان‌های بزرگی می‌گویند.

در سال 1982 Hasbro و Marvel برای راه اندازه مجموعه کتاب‌های مصور خود به نام G.I.Joe به شکل ساده‌ای از بازاریابی محتوایی استفاده کردند.

آن‌ها می‌خواستند که شخصیت‌های قهرمانی را پرورش دهند که در داستان‌هایشان ناجی مردم شهر، کشور و بشریت می‌شوند. آن‌ها در این زمینه بسیار موفق عمل کردند و تنها پس از دو ما از انتشار اولین کتاب مصور خود، در حدود 20 درصد ازمخاطب‌های مورد نظر آن‌ها که پسران بین پنج تا دوازده سال را تشکیل می‌داند شروع به خرید دو یا چند اسباب‌ بازی G.I.Joe کردند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که در آن زمان کتاب‌های کمیک تنها دو داستان بیشتر نداشتند.

هفت سال بعد این سری از داستان‌ها به یکی از قوی‌ترین عنوان‌های مارول بدل شد و از هر سه پسر در یک رده سنی حداقل دو نفر از آن‌ها دارای یک اکشن فیگور G.I.joe بودند. مارول توانست با استفاده از ایجاد و انتشار محتوا محصولات خود را به خوبی به فروش برساند.

البته شاید دیگر مانند 40 سال پیش تولید محتوا و انتشار آن بر روی مجله آن قدر تاثیر گذار نباشد، ولی قطعا تولید و انتشار محتوا در فضای اینترنت می‌تواند یک کسب و کار را دگرگون کند. امروزه هر کمپین تولید محتوا به سختی می‌تواند فضای آنلاین را نادیده بگیرد.

 

چرا باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنیم؟

امروزه محتوا تقریبا به عنوان فونداسیون تمامی تعاملاتی که کسب و کارها با مشتریان خود برقرار می‌کنند شناخته می‌شود. بازاریابی محتوایی تاکتیکی پیشرو است که کارایی آن برای کسب و کارها ثابت شده است. در ضمن بازاریابی محتوایی برای شما مزیت رقابتی ایجاد می‌کند. طبق تحقیقات استفاده از این روش می‌تواند تاثیرات زیر را بر روی کسب و کارها بگذارد:

کسب و کارهایی که دارای وبلاگ هستند تا 67 درصد بیشتر از سایر شرکت‌ها از مشتریان خود بازخورد مثبت کسب می‌کنند.

برندهایی که از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند تقریبا تا 30 درصد از نرخ رشد بیشتری نسبت به آن‌هایی که از این روش استفاده نمی‌کنند، برخوردار هستند.

72 درصد از بازاریابان کسب و کارهای (B2B) اعلام کرده‌اند که بازاریابی محتوایی باعث افزایش مشارکت و مشتریان بالقوه برای آن‌ها شده است.

 

مراحل بازاریابی محتوایی

در این بخش مراحل پیاده سازی فرآیند بازاریابی محتوایی را برای شما ذکر خواهم کرد.

 

1-اهداف خود را تعیین کنید

اولین بخش در برنامه ریزی بازاریابی محتوایی، تعیین اهداف شما در این فرآیند می‌باشد. این اهداف باید مختص کسب و کار شما باشند و در جهت بهبود و گسترش آن تعیین شوند. این اهداف می‌توانند مکمل اهداف بازاریابی و کسب و کار باشند.

در ادامه چند مورد از اهداف SMART را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش درآمد
  • بهبود نرخ تبدیل سایت
  • افزایش وفاداری به نام تجاری
  • افزایش مشارکت مشتری
  • ایجاد رابطه و اعتماد بین مشتریان
  • جذب شرکای استراتژیک

 

2-تعیین KPI برای اهداف خود

در مرحله بعد شما باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اهداف SMART خود تنظیم کنید. KPIها نقاط داده قابل اندازه گیری هستند که می‌توانید از آنها برای اندازه‌گیری عملکرد واقعی استراتژی خود استفاده کنید و آن را با انتظارات خود از اهدافتان مقایسه نمایید.

اهداف SMART KPI
افزایش آگاهی از برند ترافیک سایت، تعداد فالوور رسانه‌های اجتماعی، ثبت نام در اشتراک یا خبرنامه، تعداد منشن‌ها (توسط مشتریان و شرکا)
افزایش درآمد فروش روزانه، بازدید از سایت
بهبود نرخ تبدیل سایت نرخ تبدیل، نرخ ترک سبد خرید، روندهای مربوط به نرخ حمل و نقل، روند قیمت رقابتی
افزایش وفاداری به نام تجاری بازگشت مشتریان به سایت، پروموت‌ها، بررسی محصولات
افزایش مشارکت مشتری لایک کردن، اشتراک گذاری، فالوو کردن، منشن، دریافت بک‌لینک
ایجاد رابطه و اعتماد بین مشتریان بازگشت مشتریان، پروموت‌ها، فالوورها، منشن‌ها
جذب شرکای استراتژیک مشارکت‌های جدید، منشن‌ها، بک‌لینک‌ها

3-نوع محتوای خود را در نظر بگیرید

در این مرحله باید نوع محتوایی را که می‌خواهید تولید کنید را انتخاب نمایید. برای انجام این کار به شکلی اصولی بهتر است در مورد مخاطب‌ها و خریداران خود فکر کنید. سعی کنید به سوالات زیر که در مورد مخاطب‌های هدف شما است پاسخ دهید تا بهترین نوع محتوا را انتخاب کنید:

آنها از شما چه چیزی می‌خواهند؟

آن‌ها به دنبال غلبه بر چه چالش‌هایی هستند؟

چرا آن‌ها به محصولات و خدمات شما نیاز داند؟

مخاطب‌های شما بیشتر وقت خود را کجا سپری می‌کنند؟

 

4-کانال‌های انتشار محتوای خود را انتخاب کنید

پس از انتخاب نوع محتوای مورد نظر باید کانالی را برای انتشار آن نیز در نظر بگیرید. برای برخی از محتواها کانالی که باید در آن فعالیت داشته باشید مشخص خواهد بود، مثلا اگر یک محتوای 3000 کلمه‌ای آماده کرده‌اید، بهتر است که آن را در وبلاگ خود انتشار دهید.

 

5-تولید و توزیع محتوا

برای اینکه مخاطب‌های شما بتوانند محتواهای شما را مصرف کنند، باید محتوای خود را انتشار دهید. انتشار محتوا به کسب و کار شما کمک می‌کند تا به مخاطب‌های جدیدی دست پیدا کند و در نهایت از بین آن‌ها مشتریانی را برای برندتان ایجاد خواهد کرد. برای اینکه به صورت مداوم محتوا تولید کنید بهتر است که تقویم سردبیری داشته باشید.

با داشتن یک تقویم و برنامه ریزی منظم می‌توانید به صورت دائم و منظم محتواهای مورد نیاز خود را تولید و انتشار دهید.

 

6-تجزیه و تحلیل و اندازه گیری نتایج

یکی از ویژگی‌های فرآیند‌های دیجیتال مارکتینگ این است که شما می‌توانید نتایج آن را اندازه گیری کنید و با توجه به نتایج استراتژی‌های خود را بهبود ببخشید. با تجزیه و تحلیل عملکرد محتواهای انتشار داده خودتان می‌توانید تغییرات لازم برای بهبود محتوای خود را شناسایی کنید و با ارتقاء آن‌ها به مخاطب‌های بیشتری دست پیدا کنید.

 

نتیجه‌گیری

امیدوارم که با مطالعه این مقاله با مفهوم بازاریابی محتوایی آشنا شده باشید. بازاریابی محتوایی مزایای بسیاری برای کسب و کارها خواهد داشت. این فرآیند می‌تواند به برند شما کمک کند تا نظر مخاطبان را به خود جلب کند، ورودی ارگانیک سایت شما را افزایش دهد، بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند، برای شما مشتریانی وفادار ایجاد کند، آگاهی از برندتان را افزایش دهد و حتی بر روی سئو سایت شما تاثیر مثبتی بگذارد.

بازاریابی محتوایی نیازمند تولید محتوای مداوم و با کیفیت است، در صورتی که برای صفحات وب‌سایت خود نیاز به محتوای متنی دارید، می‌توانید از خدمات تولید محتوای متنی من استفاده کنید تا متن سئو شده و با کیفیتی را برای دریافت ترافیک بیشتر و نرخ تبدیل بالاتر در اختیار داشته باشید.

سایر پست‌های آموزشی

پویا کاظمیان هستم، متخصص سئو و آماده ارائه مشاوره سئو به کسب و کارها. از سال 97 در زمینه تولید محتوا و سئو سایت مشغول به کار هستم تونستم تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کنم. با استفاده از خدمات سئو من می‌توانید از رتبه بندی وبسایت خود را بهبود ببخشید، ترافیک بیشتری را به وبسایت خود هدایت کنید و گوگل را به سایت‌تان علاقه‌مند کنید.

فهرست مطالب

پویا کاظمیان هستم، متخصص سئو و آماده ارائه مشاوره سئو به کسب و کارها. از سال 97 در زمینه تولید محتوا و سئو سایت مشغول به کار هستم تونستم تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کنم. با استفاده از خدمات سئو من می‌توانید از رتبه بندی وبسایت خود را بهبود ببخشید، ترافیک بیشتری را به وبسایت خود هدایت کنید و گوگل را به سایت‌تان علاقه‌مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *