اهداف SMART چی هستند؟ چگونه برای پروژه خود به روش SMART هدف گذاری کنیم؟
اگر این سوالات را در ذهن دارید پس در جای مناسبی قرار گرفتهاید. برخی از افراد در زندگی شخصی یا کاری خود بسیار سخت کوش هستند و با جدیت تمام کار میکنند ولی به چیزی که میخواهند نمیرسند.
داشتن هدف SMART به شما کمک میکند تا هدف مشخصی و دست یافتنی را انتخاب کنید که با کلیت فعالیتهای شما مرتبط و در یک راستا باشد، بتوانید در یک زمان مشخصی به آن دست پیدا کنید و در نهایت بتوانید آن را اندازه گیری نمایید. در تمامی فرآیندهای مارکتینگ خود اعم از بازاریابی محتوایی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا سوشال مارکتینگ باید در ابتدا هدف یا اهدافی SMART را برای خود مشخص کنید و سپس در همان مسیر گام بردارید.
با من در ادامه این پست همراه بمانید تا در مورد هدفگذاری SMART به شما توضیح دقیق و کاملی دهم و راهکارهایی برای پیاده سازی این هدفگذاری را در اختیارتان قرار بگذارم.
اهداف SMART چیست؟
اهداف SMART اهداف مشخصی هستند که شما قصد دارید در یک بازه زمانی به آنها دست پیدا کنید. این اهداف باید توسط مدیر یک مجموعه آماده گردد و زیر نظارت این افراد به سمت موفقیت پیش برود.
داشتن هدف خوب است و به ما کمک میکند تا تمرکز کنیم و ما را به سمت بهتر شدن سوق میدهد. نکته اینجاست که اگر اهداف بر اساس واقعیت در نظر گرفته نشده باشند، کمکی به شما نخواهند کرد. به همین دلیل باید از اهداف SMART استفاده کنید. SMART مخفف چند کلمه است که در ادامه آنها را برای شما نام خواهم برد:
Specific (مشخص)
آیا اهداف مشخص و اعداد واقعی را برای هدف خود تعیین کردهاید. مثلا در تعیین هدف نباید بگویید که “من بازدید کننده بیشتری میخواهم”، بلکه باید تعداد آن را به صورت دقیق مشخص کنید.
اگر هدف شما بسیار وسیع باشد، ممکن است که برنامه ریزی که برای رسیدن به آن انجام دادهاید را، هرگز به پایان نرسانید. شما باید تمامی نکات را در مورد هدف خود مشخص کنید. اینکه چه شخص یا اشخاصی قرار است آن را انجام دهند، از چه پلتفرمهایی باید استفاده کنید و مواردی از این قبیل را باید از همان ابتدا مشخص کنید.
Measurable (قابل اندازه گیری)
اهداف خود را به همراه یک معیار مشخص قابل اندازه گیری، مشخص کنید. شما پس از تعیین هدف باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید: چه تعداد؟ چه مقدار؟ کی متوجه خواهم شد که به هدف خودم رسیدهام؟
سعی کنید از همان ابتدا واحدهای اندازه گیری هدف تعیین شده خود را مشخص کنید. شما چه چیزی را میخواهید اندازه گیری کنید؟ کلیکها، تماسها، اشتراک گذاریها، فرمهای ارسال شده، بازدیدها و هر معیاری که مدنظر دارید را لحاظ کنید.
Attainable (دست یافتنی)
شما باید هدف واقعگرایانهای را با توجه به تواناییهایی که دارید در نظر بگیرید، در این صورت است که میتوانید به آن دست پیدا کنید.
یکی از راههایی که میتوانید این موضوع را بررسی کنید مشاهده دادههای قبلی است. Google Analytics میتوانید در تنظیم کمپین داده محور به شما کمک کند. در ضمن شما باید هدفی را انتخاب کنید که شما را به چالش بکشد، هدفی که به صورت ارگانیک محقق شود به عنوان هدف SMART در نظر گرفته نمیشود.
Realistic (واقع بینانه)
در هنگام مشخص کردن هدف باید با خودتان صادق باشید و با توجه به تواناییها و داراییهای خود دست به تعیین هدف بزنید. برخی از منابع حرف R در SMART را به Relevant نسبت دادهاند که به معنای مرتبط بودن میباشد.
شما باید در نظر بگیرید که آیا هدفتان با نوع کسب و کارتان مرتبط است. مثلا اگر اکثریت مخاطبهای شما در اینستاگرام حضور دارند، هدف شما نباید برای موفقیت در لینکدین تعیین شود. این هدف به هیچ عنوان واقع بینانه نخواهد بود.
Time-bound (محدود به زمان)
برای خودتان ددلاین مشخص کنید. دنبال هدفی نباشید که ممکن است روزی به آن دست پیدا کنید.
اگر برای هدف خود پایانی را در نظر نگرفته باشید، هرگز نمیتانید پیروزیهای خود را جشن بگیرید، یا اینکه یک استراتژی شکست خورده را دوباره ارزیابی کنید.
چرا هدف گذاری SMART مهم است؟
وقتی اهدافی را مشخص میکنید که قابل اندازه گیری، دست یافتنی، واقع بینانه و محدود به زمان میباشند، شانس موفقیت خود را با تأیید اینکه دستیابی به هدف ممکن است، معیارهای تعیین کننده موفقیت شناسایی شدهاند و نقشه راه مشخصی برای رسیدن به آن معیارها را در اختیار دارید، افزایش می دهید.
تعیین اهداف SMART مهم است زیرا:
به شما کمک میکند تا با هدفی روشن و مشخص کار کنید، نه اینکه به دنبال دستیابی به هدفی بسیار وسیع و مبهم باشید.
با تعیین معیارهای مشخص میتوانید میزان موفقیت خود را بسنجید.
به شما کمک میکند تا اهدافی معقول، واقع بینانه و دست یافتنی را مشخص کنید.
هدف SMART کمکتان میکند تا کارهای غیر ضروری یا بی ربط که میتواند در رسیدن به هدف نهایی شما وقفه بیاندازد شناسایی و حذف کنید.
در صورتی که اهداف شما انتزاعی هستند، یا نمیدانید که برای رسیدن به موفقیت به چه چیزی نیاز دارید، یا اگر زمان مشخصی برای رسیدن به هدف خود را مشخص نکرده باشید، ممکن است که در طول مسیر تمرکزتان را از دست بدهید و از آنچه که میخواهید انجام دهید کوتاهی کنید.
آیا هدف گذاری SMART برای کسب و کارها عمل خواهد کرد؟
اگه خلاصه بخواهم بگویم، در صورتی که شما به درستی آن را مشخص کنید برای شما مفید واقع خواهد شد. در ضمن زمانی میتوانید به اهداف اسمارت خود دست پیدا کنید که نیروی لازم و ماهری برای دست یابی به آن اهداف در اختیار داشته باشید.