سئو یا بهینه سازی وبسایت برای موتور جستجو چیست؟
سئو یا بهینه سازی وبسایت برای موتور جستجو چیست؟
فهرست مطالب

سئو چیست؟ راهنمای کامل سئو برای تازه‌کارها

خیلی از ما، روزانه چندین بار از گوگل استفاده می‌کنیم و سوال‌ها و نیازهای‌مان را در آن جستجو می‌کنیم. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که وب‌سایت‌ها چگونه در گوگل رتبه بندی می‌شوند؟ آیا آن‌ها خود به خود رتبه بندی می‌شوند یا نیاز به انجام یک فرآیند خاص دارند؟

سئو فرآیندی است که به وبسایت‌ها کمک می‌کند برای جستجوهای مرتبط در رتبه‌های برتر موتور جستجو به نمایش درآیند. هر چه علم و دانش بیشتری در سئو داشته باشیید و از استراتژی سئو قدرتمندتری استفاده کنید، وبسایت شما از رتبه بهتری برخوردار خواهد شد. در این پست می‌خواهم توضیح کاملی در مورد سئو، اهمیت آن، انواع فرآیندهای سئو و تاثیرگذارترین پارامترها در بهینه سازی وبسایت را به شما معرفی کنم.

 

سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که در آن کمیت و کیفیت ترافیک ارگانیک ورودی به صفحه‌های وبسایت بهبود پیدا می‌کند. به عبارت ساده، سئو بخشی از دیجیتال مارکتینگ است که باعث افزایش رتبه صفحات سایت در نتایج موتور جستجو برای جستجوهای مرتبط می‌شود.

در صورت استفاده از سئو، زمانی که کاربران محصولات و خدمات شما را در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو سرچ می‌کنند، صفحات سایت شما از شانس بیشتری برای دیده شدن برخوردار خواهند شد. هر چه صفحات وبسایت شما بیشتر دیده شود، احتمال جذب سرنخ و مشتری افزایش پیدا میکند که در نتیجه باعث افزایش فروش و بالا رفتن درآمدتان خواهد شد.

مطالعه بیشتر: آموزش کامل تدوین استراتژی سئو

 

سئو چگونه عمل می‌کند؟

فرآیند سئو، فرآیند نسبتا پیچیده‌ای است که برای درک آن، باید آشنایی کاملی با موتورهای جستجو و فرآیند‌های کرالینگ، ایندکسینگ و ارائه نتایج رتبه بندی شده، داشته باشید.

کراولینگ اولین مرحله در هر سیستم بازیابی اطلاعات (IR system) وب است موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات‌ها (نرم افزارها) جهت کراول کردن صفحات موجود در وب استفاده می‌کنند. ربات‌های موتور جستجو با استفاده از لینک‌های موجود در بین صفحات و سایت مپ وبسایت‌، از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر می‌روند. خلاصه بخواهم بگویم، کراولینگ به معنای دانلود متن، عکس، ویدیو و هر نوع محتوای درون صفحات وبسایت است که توسط کراولرهای موتور جستجو پیدا می‌شوند.

صفحات سایت با توجه به پارامترهای مختلفی دسته بندی می‌شوند و در لایه اصلی (به صورت دوره‌‌های نسبتا بلند مدت کراول می‌شوند)، لایه روزانه (روزانه کراول می‌شوند) لایه Real-time (چند بار در روز کراول می‌شوند) تقسیم بندی می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که کراولینگ ربطی به رتبه بندی و ایندکس شدن صفحات ندارد و این‌ها مفاهیم جدا از هم هستند.

پس از کراول شدن و دریافت اطلاعات موجود در صفحات وب، گوگل سعی می‌کند تا متوجه شود محتوای آن‌ها در مورد چه موضوعی هستند. موتور جستجو با توجه به موضوعات و حوزه‌های کاری مختلف، صفحات وبسایت را در دسته بندی‌های مرتبطی از ایندکس خود قرار می‌دهد. این کار به گوگل کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن بهترین جواب‌ها را برای یک پرس و جو پیدا کند.

گوگل نتایج جستجو را بر اساس کیفیت و بیشترین ارتباط با کوئری کاربر رتبه بندی می‌کند. کیفیت و مرتبط بودن صفحات موجود در ایندکس، توسط الگوریتم‌های گوگل و با در نظر گرفتن صد‌ها عامل یا سیگنال رتبه بندی، انجام می‌شود.

یک صفحه وب در طول زمان و با توجه به فاکتورهای مختلف، برای کلمات و عبارات کلیدی مختلف باز رتبه بندی (rerank) می‌شود.

سئو با توجه به فاکتورهای تاثیرگذار در نرخ کراول شدن وبسایت، تلاش می‌کند تا الزامات فنی مورد نیاز موتور جستجو را بر روی سایت پیاده سازی کنند. ربات‌های موتورهای جستجو به راحتی می‌توانند صفحاتی که از نظر فنی بهینه شده‌اند، کراول کنند.

سئو با بهینه سازی ساختار وبسایت و محتوا و المان‌های داخل صفحه، باعث می‌شود تا گوگل راحت‌تر و با هزینه کمتری بتواند به بازیابی اطلاعات موجود در صفحه بپردازند و آن‌ها را ایندکس کند.

در نهایت، فرآیند سئو با در نظر گرفتن الگوریتم‌های رتبه بندی و پارامترهای تاثیرگذار در بازرتبه بندی صفحات وب، تلاش می‌کند تا صفحات وبسایت را به رتبه اول صفحه SERP برای جستجوهای مرتبط برساند.

 

سئو چه اهمیتی در بازاریابی دارد؟

سئو یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی آنلاین است. هر روز بیش از 5/6 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود که اغلب آن‌ها یا با اهداف تجاری و خرید کردن انجام می‌شوند یا به دنبال کسب اطلاعات در مورد محصول یا خدمات خاصی هستند.

جستجوهای انجام شده در موتورهای جستجو، اغلب منبع اصلی ترافیک دیجیتالی برندها را تشکیل می‌دهد. در صورتی که نسبت به رقبای خود رتبه بندی بهتری کسب کنید و بیشتر دیده شوید، می‌توانید به رهبر بازار تبدیل شوید. به طور خلاصه می‌توان اهمیت سئو را در بیشتر دیده شدن و افزایش ترافیک ارگانیک برای وبسایت‌ها دانست.

در کل می‌توان این طور بیان کرد که سئو پایه و اساس یک اکوسیستم بازاریابی جامع را تشکیل می‌دهد.

 

مزیت‌ها و معایب سئو

سئو مزیت‌های بیشماری را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد. از جمله مزایای سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش دیده شدن و بهبود ترافیک ارگانیک بیشتر
  • سئو از نرخ بازگشت سرمایه بالایی برخوردار است
  • سئو باعث ایجاد و افزاش اعتماد و اعتبار برندها می‌شود
  • سئو به صورت 24 ساعته و در کل روزهای هفته کار می‌کند
  • سئو کل قیف مارکتینگ را هدف قرار می‌دهد
  • با استفاده از سئو به تمامی مخاطب‌های هدف دست پیدا خواهید کرد
  • سئو باعث بهینه سازی تجربه کاربری می‌شود
  • سئو یک استراتژی طولانی مدت است و می‌توان از نتایج آن به صورت بلند مدت بهره ببرید

 

با وجود داشتن مزیت‌های بیشمار، سئو معایبی نیز دارد. این معایب شامل موارد زیر می‌شود:

  • پیاده سازی سئو نیازمند زمان است و گاهی برای دیدن نتایج باید ماه‌ها صبر کرد
  • بهینه سازی وبسایت نیاز به تلاش و نگهداری مداوم دارد
  • کسب نتیجه در سئو تضمین شده نیست
  • اگر سئو به درستی انجام نشود، گوگل سایت را جریمه می‌کند

 

فرق سئو با تبلیغات گوگل چیست؟

سئو به وبسایت شما کمک می‌کند تا به صورت ارگانیک برای کوئری‌ها و کلمات کلیدی مدنظرتان در جستجوهای مرتبط نمایش داده شوید. تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز نقطه مقابل سئو است. به این معنی که گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد تا با مشخص کردن کلمات کلیدی مشخصی، صفحات وب‌سایت‌تان و پرداخت مبلغ مشخصی، برای افرادی که آن کلمات و عبارات کلیدی را جستجو می‌کنند، تبلیغ شود.

فرق دیگر سئو و تبلیغات گوگل در این است که نتایج سئو برای مدت زمان طولانی باقی می‌مانند و ترافیک ارگانیک مرتبطی را به وبسایت وارد می‌کنند. اما تبلیغات گوگل به این شکل است که بعد از تمام شدن هزینه تبلیغات، وبسایت شما دیگر در نتایج دیده نخواهد شد و ترافیک ورودی حاصل از تبلیغات به صفر می‌رسد.

 

فرآیند‌های اصلی سئو

فرآیند سئو به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • سئو داخلی
  • سئو تکنیکال
  • سئو خارجی
  • سئو محلی

این 4 مورد، از اصلی‌ترین فرآیند‌های سئو به شمار می‌آیند. فرآیندهای دیگری مانند سئو سایت فروشگاهی، سئو سمنتیک، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید نیز وجود دارند که هر کدام زیر مجموعه یکی از این موارد یا ترکیبی از آن‌ها هستند.

در ادامه در مورد هر کدام از این فرآیندها بیشتر توضیح خواهم داد.

 

سئو داخلی

سئو داخلی یا سئو یا On-page SEO، فرآیند بهینه سازی عناصر موجود در یک صفحه وب می‌باشد. هدف استفاده از سئو داخلی، بهینه سازی صفحه سایت برای به نمایش درآمدن در نتایج کوئری‌های مرتبط در موتور جستجو می‌باشد.

 

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال به بهینه سازی وب‌سایت و سرور اشاره دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وبسایت شما را به طرز موثرتری کراول و اینکدس نمایند. علاوه بر این، سئو فنی بر روی تجربه کاربری بازدیدکنندگان تاثیر گذار است و به بهبود رتبه بندی ارگانیک صفحات کمک می‌کند.

 

سئو خارجی

سئو خارجی یا Off-page SEO به اقداماتی اشاره دارد که خارج از وبسایت انجام می‌شود تا رتبه بندی صفحات وبسایت را ارتقاء دهد. از آنجایی که سئو خارجی در سایر وبسایت‌ها اتفاق می‌افتد، وبمسترها کنترل کمتری بر روی آن خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های سئو خارجی، کسب بک‌لینک از سایت‌های مرتبط و با کیفیت است که تاثیر بسیار بالایی بر روی رتبه بندی صفحات دارد.

 

سئو محلی

سئو محلی یا Local SEO یک استراتژی بهینه سازی موتور جستجو است که باعث می‌شود کسب و کار در نتایج جستجو محلی گوگل، بیشتر دیده شود.

کسب و کارهایی که دارای یک پایگاه فیزیکی (مغازه، رستوران و …) هستند یا به یک منطقه جغرافیایی خاص خدمات می‌دهند، باید از سئو محلی استفاده کنند.

 

سئو سمنتیک

سئو معنایی (Semantic SEO) فرآیندی است که با پیاده سازی آن بر روی وبسایت خود، معنا و حقایق بیشتری را به محتوای صفحات اضافه می‌کنید و تخصص‌تان به گوگل و کاربران نشان خواهید داد. سئو معنایی به شما کمک می‌کند تا در موضوعات و حوزه کاری خود عمیق شوید و تمامی جنبه‌های مرتبط با آن را پوشش دهید. در صورت استفاده از سئو سمانتیک، موتور جستجو با صرف هزینه کمتر، درک بهتری نسبت به محتوای سایت بدست می‌آورد، که این خود به بهبود رتبه بندی وبسایت کمک می‌کند.

فرآیند سئو سمنتیک به شما کمک می‌کند تا برای کلمات کلیدی و کوئری‌های مرتبط بیشتری رتبه بندی شوید.

 

پارامترهای تاثیرگذار در سئو و رتبه بندی وب‌سایت

بیش از 200 فاکتور رتبه بندی وجود دارد که گوگل با توجه به آن‌ها صفحات وبسایت را رتبه بندی می‌کنند. در این بخش تعدادی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در سئو را به شما معرفی خواهم کرد.

 

بهینه سازی ساختار وبسایت

بهینه سازی ساختار وبسایت یکی از بخش‌های مهم هر استراتژی سئو است. بهینه سازی ساختار وبسایت در ابتدای هر فرآیند سئویی انجام می‌شود. داشتن یک ساختار معنایی در سایت هم به کاربران کمک می‌کند تا براحت‌تر در سایت شما به جستوجو بپردازند و هم به موتور جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از موضوع و ارتباط صفحه‌های سایت با یکدیگر بدست بیاورد.

 

تگ عنوان

تگ عنوان یا تگ تایتل یکی از پارامترهای تاثیرگذار در سئو است. تگ عنوان همان لینک آبی رنگی است که در صفحه نتایج گوگل به نمایش درمی‌آید. تگ تایتل موضوع صفحه را به کاربران و موتور جستجو اعلام می‌کند. با ایجاد و بهینه سازی تگ تایتلی که صفحه وبسایت را توصیف می‌کند، می‌توان رتبه بندی صفحه سایت را بهبود بخشید.

 

تگ‌های هدینگ

تگ‌های هدینگ طوری طراحی شده‌اند تا موضوع اصلی و موضوعات فرعی هر صفحه وب را به کاربر و موتور جستجو نمایش دهند. تگ‌های هدینگ معمولا از فونت بزرگ‌تری برخوردار هستند و به صورت بولد شده در صفحه قرار می‌گیرند. با بهینه سازی تگ‌های هدینگ می‌توانید ساختار سلسله مراتبی معناداری را با توجه به هدف کاربر از جستجو، در صفحه خود ایجاد نمایید.

 

توضیح متا

توضیح متا یکی از عناصر HTML است که خلاصه‌ای از محتوای صفحه، ارائه می‌کند. تگ متا دیسکریپشن به عنوان یک Snippet در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شود. این تگ یک دید کلی از محتوای داخل صفحه را به کاربر نشان می‌دهد و در صورتی که به خوبی نوشته شده باشد، می‌تواند بر روی نرخ کلیک شدن صفحات تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

لینک سازی

لینک سازی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین استراتژی‌های سئو و رتبه بندی وبسایت‌ها است. لینک سازی به دو نوع داخلی و خارجی (کسب بک‌لینک) انجام می‌شود. لینک‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا از یک صفحه وب به صفحه دیگریی بروند. لینک‌ها ارتباط بین صفحات را به موتور جستجو نشان می‌دهند. در صورتی که برای لینک سازی وبسایت خود یک استراتژی مشخص و قوی داشته باشید، می‌توانید صفحات وبسایت‌تان را در رتبه‌های برتر گوگل به نمایش بگذارید.

 

محتوا موجود در صفحات وب

محتوا یکی دیگر از پارامترهای بسیار موثر در سئو و رتبه بندی سایت است. محتوای هر صفحه باید منحصر به فرد و کپی نشده باشد و بتواند به تمامی سوالات کاربر حول موضوع مورد بحث جواب دهد. محتوا موجود در هر صفحه باید با هدف کاربر از جستجو، تطابق داشته باشد.

علاوه بر این تمامی محتواهای یک سایت باید در حول یک موضوع خاص، زیر موضوعات و موضوع‌های مرتبط فرعی، ایجاد و انتشار داده شوند. در صورتی که محتوای صفحات وبسایت شما تمامی جنبه‌های یک موضوع به خصوص را پوشش داده باشند، گوگل وبسایت شما را به عنوان یک وبسایت متخصص در آن زمینه شناسایی خواهد کرد.

 

اسکیما

داده‌های ساختار یافته اسکیما به موتور جستجو کمک می‌کنند تا درک بهتری از محتوایی صفحه، موجودیت‌های قرار گرفته در صفحه و رابطه بین آن‌ها، بدست بیاورند.

 

سایر پارامترهای تاثیرگذار در سئو

پارامترهای بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند (مانند سرعت لود صفحات وبسایت، امنیت سایت، استفاده از طراحی واکنشگرا و …) که بر روی سئو یک وبسایت تاثیرگذار هستند. متاسفانه نمی‌توانم در این مقاله به معرفی همه پارامترهای مهم در سئو بپردازم. اما سعی کرده‌ام که هر کدام از آن‌ها را در مقالات جداگانه برای شما بررسی کنم.

 

آیا یادگیری سئو آسان است؟

یادگیری اصول سئو نسبتا آسان است، اما مسلط شدن به آن و پیدا کردن نکات ریز بهینه سازی وبسایت ممکن است سال‌ها طول بکشد. با چندین ساعت مطالعه روزانه سئو می‌توانید در عرض 1 الی دو ماه با اصول آن آشنا شوید.

اما از آنجا که سئو یک وبسایت بین 6 الی 12 ماه زمان می‌برد و برای مسلط شدن بر سئو نیاز به بهینه سازی وبسایت‌های مختلفی خواهید داشت، کسب تجربه و تبدیل شدن به یک متخصص سئو سال‌ها زمان نیاز خواهد داشت.

شاید بپرسید که از کجا سئو یاد بگیریم؟

من راهنمای کاملی در مورد مسیر یادگیری سئو آماده کرده‌ام که با مطالعه آن می‌توانید بهینه سازی موتورهای جستجو را به بهترین شکل ممکن، یاد بگیرید. این نکته را به خاطر بسپارید که تنها مطالعه و شرکت در کلاس‌ها، سمینارها، وبینارها و دوره‌های سئو به شما کمک نخواهد کرد و برای یادگیری کامل آن باید دست به آچار شوید.

 

نتیجه گیری

سئو یکی از قدرتمندترین استراتژی‌های بازاریابی آنلاین است. فرآیند سئو ترافیک مرتبط ارگانیک زیادی را به سمت وبسایت روانه کند و باعث بیشتر دیده شدن کسب و کارها شود. سئو از نرخ بازگشت سرمایه بالاتری نسبت به سایر روش‌های بازاریابی برخوردار است.

برای شناخت عمیق‌تر سئو، توصیه می‌کنم که سایر مقالات مرتبط با سئو وبسایت را مطالعه نمایید.

سایر پست‌های آموزشی

پویا کاظمیان هستم، متخصص سئو و آماده ارائه مشاوره سئو به کسب و کارها. از سال 97 در زمینه تولید محتوا و سئو سایت مشغول به کار هستم تونستم تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کنم. با استفاده از خدمات سئو من می‌توانید از رتبه بندی وبسایت خود را بهبود ببخشید، ترافیک بیشتری را به وبسایت خود هدایت کنید و گوگل را به سایت‌تان علاقه‌مند کنید.

فهرست مطالب

پویا کاظمیان هستم، متخصص سئو و آماده ارائه مشاوره سئو به کسب و کارها. از سال 97 در زمینه تولید محتوا و سئو سایت مشغول به کار هستم تونستم تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کنم. با استفاده از خدمات سئو من می‌توانید از رتبه بندی وبسایت خود را بهبود ببخشید، ترافیک بیشتری را به وبسایت خود هدایت کنید و گوگل را به سایت‌تان علاقه‌مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *