دسته: آموزش سئو تکنیکال
سئو تکنیکال چیست؟ راهنمای کامل سئو تکنیکال برای وب سایت
در این پست میخواهم شما را با سئو فنی (technical SEO) آشنا کنم. در این راهنمای کامل قرار است تا به سوالاتی مانند (سئو تکنیکال چیست؟)، (اهمیت سئو تکنیکال برای وبسایتها چیست؟)، (چگونه سئو تکنیکال وبسایت را بهبود ببخشیم؟) و (پارامترهای تاثیرگذار در سئو تکنیکال کدامند؟) پاسخ دهیم.
در این پست در مورد موارد زیر بیشتر صحبت خواهیم کرد:
- خزیدن و ایندکس کردن
- نقشه های سایت XML
- محتوای تکراری
- داده های ساختار یافته
- و کلی موارد دیگر
پس اگر میخواهید سئو فنی وبسایت خودتان را بهبود ببخشید حتما این پست را کامل مطالعه کنید.
سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال فرآیندی است که در طی آن اطمینان حاصل میکنیم که وبسایت از الزامات فنی تعیین شده موتور جستجو برخوردار باشد. هدف از این فرآیند کمک به کراولینگ صفحات، ایندکس شدن صفحات و بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند گوگل است.
چرا سئو تکنیکال مهم است؟
شما میتوانید یک وبسایت زیبا طراحی کنید و در آن کلی محتوای ارزشمند قرار دهید، اما اگر سایت شما از نظر فنی به درستی بهینه نشده باشد، صفحات سایتتان توسط موتور جستجو کراول و ایندکس نخواهند شد و در نتیجه رتبهای کسب نمیکنند. در اصل قبل از نمایش صفحات سایتتان در جستجوهای مرتبط با کلمات کلیدی که در صفحات خود هدف قرار دادهاید، رباتهای گوگل باید بتوانند صفحات شما کراول کنند و محتوای آنها را ایندکس نمایند.
حتی اگر گوگل تمام محتوای وبسایت شما را ایندکس کند باز هم کار تمام نشده است. به این دلیل که بعد از ایندکس سازی محتوا، گوگل به سراغ پارامترهای بعدی مانند ایمنی صفحات سایت، سرعت بارگذاری صفحات، رسپانسیو بودن صفحات وبسایت، عدم وجود محتوای تکراری در سایت و … خواهد رفت که همهی این موارد در فرآیند بهینه سازی تکنیکال وبسایت، سئو خواهند شد.
اما این بدان معنا نیست که حتما سئو فنی شما برای رتبه بندی باید در حد عالی باشد. اما هرچه دسترسی گوگل به محتوای شما آسانتر صورت بگیرد، شانس بیشتری برای رتبه بندی خواهید داشت. در کل اگر بخواهید این فرآیند را در وبسایت خود پیاده سازی کنید باید به موارد زیر آگاهی داشته باشید:
- وبسایت چگونه کار میکند.
- موتور جستجو چگونه یک سایت را درک میکند.
- مخاطب به چه شکل با سایت تعامل برقرار میکند.
از آنجا که ساختار فنی هر وبسایت میتواند تأثیر زیادی بر عملکرد آن بگذارد، درک این اصول برای همه افراد بسیار مهم است. همچنین بهتر است که این قسمت از راهنما را با برنامه نویسان، نویسندگان محتوا و طراحان سایت مجموعه خود به اشتراک بگذارید تا با عملکرد سایت بهتر آشنا شوند.
وبسایت چگونه کار میکند
اگر سئو را فرآیند بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو در نظر بگیریم، سئوکاران حداقل به درک اساسی از چیزی که در حال بهینه سازی آن هستند نیاز دارند! یعنی درک درستی از وبسایت.
در ادامه به طور خلاصه سفر ایجاد وبسایت از خرید نام دامنه تا آماده شدن و نمایش آن در مرورگرها را توضیح خواهم داد. یکی از مولفههای مهم فرآیند ایجاد سایت، مسیر رندر و نمایش آن در مرورگرها است. سئو کارها به دلایل زیر باید این موضوع مهم را در مورد وبسایتها بدانند:
- مراحل انجام فرآیند مونتاژ شدن صفحه وب بر روی مرورگر تاثیر زیادی بر روی سرعت بارگزاری صفحات وب دارد و این مسئله بر روی تجربه کاربری و نگه داشتن کاربران در سایت تاثیر زیادی میگذارد و از فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب میگردد.
- گوگل منابع خاصی از سایت را مانند فایلهای JavaScript را در مرحله دوم رندر میکند. گوگل ابتدا به صفحه بدون توجه به فایلهای JS نگاه میاندازد سپس چند روز تا چند هفته بعد فایلهای جاوا اسکریپت را رندر میکند. منظور از دو جمله قبل در این است که دادههایی که برای سئو انواع وبسایت مهم و ضروری هستند را در فایلهای جاوا اسکریپت قرار ندهید، چون ممکن است هرگز ایندکس نشوند.
تصور کنید که روند بارگیری وبسایت مانند رفت و آمد شما به محل کارتان است. شما در خانه آماده میشوید، وسایل خود را جمع میکنید و به دفتر کار خود میروید، در راه نیز سریعترین مسیر را از خانه خود به محل کار خود طی میکنید.
حالا فکر کنید اگر فقط یکی از کفشهای خود را برای این کار بپوشید، مسیر طولانیتری را برای کار خود طی خواهید کنید، وسایل خود را در دفتر بیاندازید، سپس بلافاصله به خانه برگردید تا کفش دیگر خود را پا کنید. آیا چنین کار عقلانی است؟ این مثال به نوعی همان کاری است که وب سایت های ناکارآمد در حال انجامش هستند.
با آنالیز سئو تکنیکال خود باید بتوانید متوجه شوید که آیا وبسایت شما نیز در این زمینه ناکارآمد است یا که به درستی در حال کار کردن میباشد.
چگونه یک وبسایت از سرور در مرورگر بارگذاری میشود؟
1-کاربر یک دامنه را درخواست میکند. با خرید یک دامنه و اتصال آن به IP از طریق DNS، کاربران میتوانند در مرورگر مستقیما نام وبسایت شما را تایپ کنند و با کلیک بر روی لینک سایت شما وارد آن شوند.
2-مرورگر درخواست را انجام میدهد. سپس مرورگر با استفاده از DNS درخواست تبدیل نام دامنه به IP را میدهد. بعد از آن مرورگر کدهای سازنده وبسایت مانند HTML، CSS و JS را از سرور درخواست میکند.
3-سرور منابع را ارسال میکند. زمانی که سرور درخواست را دریافت میکند، فایلها را برای نمایش داده شدن به مرورگر میفرستد.
4-مرورگر فایلهای وبسات را سرهم میکند. در این مرحله مرورگر فایلها را دریافت کرده است و باید آنها را رندر کند تا کاربر بتواند وبسایت را در مرورگر ببیند. مرورگر در هنگام تجزیه و تحلیل فایلها، یک فایل اسناد شیگراء (DOM) ایجاد میکند.
5-فرستادن درخواست نهایی از سمت مرورگر. مرورگر بعد از بارگیری، تجزیه و تحلیل و اجرای کدهای لازم برای هر صفحه، آن را به نمایش درمیآورد. در این مرحله اگر مرورگر برای نمایش صفحه به کدهای بیشتری نیاز داشته باشد، آنها را در سرور درخواست میکند.
6-وب سایت در مرورگر ظاهر میشود. بعد از طی این مراحل وبسایت با تبدیل شدن کدها در صفحه نمایش قابل دیدن خواهد بود.
موتورهای جستجو چگونه موضوع وبسایت را درک میکنند؟
تصور کنید یک خزنده موتور جستجو در حال اسکن کردن مقاله 10 هزار کلمهای در مورد مثلا نحوه پخت کیک است. چگونه نویسنده، دستور العمل، مواد اولیه یا مراحل لازم برای پخت کیک را شناسایی میکند؟
گوگل با استفاده از الگوریتمهای خود میتواند موضوع قرار گرفته در یک صفحه سئو شده را تشخیص دهد، اما برای کمک به درک بهتر گوگل از صفحات باید از دادههای ساختار یافته استفاده کنید. این دادهها به شما این امکان را میدهند تا اطلاعات طبقه بندی شدهای را از صفحه خود به موتور جستجو بدهید.
دادههای ساختار یافته روشی برای برچسب گذاری یا سازماندهی محتوای شما است تا موتورهای جستجو درک بهتری از عناصر خاص موجود در صفحات وبسایت شما داشته باشند.
JSON-LD زبان مورد نظر گوگل برای ایجاد اسکیما در سایتها است که موتور جستجو Bing هم از آن پشتیبانی میکند. اسکیما علاوه بر اینکه به رباتهای گوگل کمک میکند تا موضوع محتوا را درک کنند، اطلاعات اضافی از محتوای صفحه شما را نیز در نتایج موتور جستجو به نمایش میگذارد. این اطلاعات بنا به نوع محتوا متفاوت است، مثلا برای صفحه محصول میتوانید اطلاعاتی از قبیل قیمت محصول، بررسی محصول، موجودی محصول و … را به نمایش درآورید.
کاربران چگونه با وبسایت تعامل میکنند
با وجود اینکه معنی سئو، بهینه سازی برای موتورهای جستجو است، اما بخش بزرگی از سئو بر روی کاربران متمرکز شده است. الگورریتمهای گوگل با بررسی وبسایتها سعی در بررسی میزان تجربه کاربری که وبسایت برای کاربر ایجاد میکند دارند. با استفاده از سئو تکنیکال میتوانید به ایجاد تجربه کاربری عالی کمک بزرگی کنید. زمانی که بدانید کدام پارامترها بر روی تجربه کاربری سایت شما تاثیر میگذارند میتوانید آنها را بهینه کنید.
در زیر لیستی از پارامترهای تاثیرگذار بر تجربه کاربری گردآوری شده است که با استفاده از سئو تکنیکال میتوانید آنها را بهینه سازی کنید.
طراحی رسپانسیو
AMP
ایندکس ورژن موبایل (Mobile-first indexing)
بهینه سازی تصاویر و ویدیوها
بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت
تا اینجا با مفهوم سئو تکنیکال، اهمیت آن، نحوه عملکرد وبسایت، طرز درک کردن صفحات توسط گوگل و پارامترهای تاثیرگذار هر وبسایت در ایجاد تجربه کاربری مهم آشنا شدید. در ادامه میخواهم به شما بگویم که چگونه سئو تکنیکال سایت خودتان را بهبود ببخشید.
چگونه سئو تکنیکال وبسایت خودمان را بهبود ببخشیم؟
سئو تکنیکال فقط مربوط به بحث خزیدن و ایندکس کردن صفحات نیست. برای بهبود بهینه سازی فنی سایت خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید و آنها را بهبود ببخشید:
جاوا اسکریپت
نقشه های سایت XML
معماری سایت
ساختار URL
داده های ساختار یافته (اسکیما)
محتوای نازک
محتوای تکراری
برچسب های متعارف
صفحه 404
ریدایرکت 301
موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که در این لیست به آنها اشارهای نکردم. در ادامه به ترتیب مراحل بهینه سازی سئو تکنیکال را برای شما بررسی خواهم کرد.
بخش اول: ساختار و ناوربری وبسایت
از نظر متخصصان سئو بررسی ساختار سایت قدم اول در بهینه سازی فنی وبسایت است، حتی قبل از خزیدن و ایندکس سازی آن. شاید بپرسید چرا؟
اولاً، بسیاری از مشکلات مربوط به کراولینگ و ایندکس صفحات سایت به دلیل ساختار نامناسب سایت رخ میدهد. بنابراین اگر این مرحله را درست انجام دهید، دیگر لازم نیست نگران ایندکس شدن صفحات خود از طرف گوگل باشید.
دوم، ساختار سایت شما بر تمامی روشهایی که برای بهینه سازی وبسایت خود انجام میدهید اثرگذار است. از URLها گرفته تا استفاده از فایل robots.txt همگی از ساختار سایت پیروی میکنند.
نکته اصلی نیز این است که داشتن ساختار قوی باعث میشود که سایر الزامات سئو تکنیکال راحتتر انجام شوند. اما برای بهبود ساختار سایت باید چه کارهایی انجام دهید؟
1-از یک ساختار سایت سازمان یافته و فلت استفاده کنید
ساختار سایت شما نحوه سازماندهی تمام صفحات وب سایت شما را نشان میدهد. به طور کلی هر سایتی باید از ساختار تخت استفاده کند. به شکلی که بین هر صفحه فقط چند لینک اختلاف وجود داشته باشد. استفاده از ساختار فلت یا تخت باعث میشود که گوگل و سایر موتورهای جستجو 100 درصد سایت شما را کراول کنند. این ساختار برای فروشگاههای خیلی بزرگ که مثلا در حدود 250 هزار محصول دارند بسیار حیاتی است.
در صورت استفاده نکردن از ساختار فلت باعث به وجود آمدن صفحات یتیمی میشوید که هیچ لینک داخلی دریافت نکردهاند. برای اینکه دید بصری از ساختار سایت خود داشته باشید میتوانید از ابزار visual site mapper استفاده کنید.
2-داشتن ساختار URL ثابت
نیازی به بهینه سازی بیش از حد در ساختار URL سایت خود ندارید، خصوصاً اگر سایت کوچکی (مانند وبلاگ شخصی) اداره میکنید.
ولی در کل بهتر است که از ساختار URL ثابت و قابل فهمی استفاده کنید تا کاربران شما بتوانند متوجه شوند که در چه بخشی از سایت شما قرار دارند. تنها نکتهای که در مورد URLها میتوانم بگویم این است که از URLهای توصیقی و انگلیسی استفاده کنید و طول آنها را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید.
3-استفاده از برد کرامب
مطمئنا بر کسی پوشیده نیست که استفاده از برد کرامب چه مقدار بر روی سئو سایت تاثیرگذار است. تاثیر زیاد این پارامتر به خاطر اضافه کردن خودکار لینکهای داخلی به دستهبندیها و صفحات در سایتها است.
بخش دوم:خزیدن، رندر کردن و ایندکس سازی
در این بخش موارد مربوط به ساده سازی یافتن و ایندکس کردن صفحات سایت را برای موتور جستجو توضیح میدهم. در این بخش اشارهای به رفع خطاهای کراولینک و ارسال رباتهای موتور جستجو به عمیقترین صفحات سایت شما خواهم کرد.
1-متوقف کردن خطاهای کراول
برای این کار میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید.
گزارش Coverage
در قدم اول باید بخش Coverage در کنسول جستجوی گوگل سایت خود را بررسی کنید.
Screaming frog
Screaming Frog مشهورترین خزنده جهان است و به دلیل کارکرد عالی آن بسیار بین سئوکارها محبوب است.
بنابراین وقتی مشکلی را در گزارش Coverage برطرف کردید، من توصیه میکنم با Screaming Frog یک خزیدن کامل در وبسایت خود انجام دهید.
2-لینک سازی داخلی برای صفحات عمیق
اکثر وبمسترها مشکلی با ایندکس کردن صفحه اصلی سایت خود ندارند. این صفحات عمیق هر سایت است که در این زمینه دردسر ساز میشوند. استفاده از ساختار فلت از بروز این مسئله جلوگیری میکند. در هر صورت باید ساختار سایت شما به شکلی باشد که با 3 الی 4 کلیک بتوان به تمام صفحات سایت دست پیدا کرد.
در هر حال اگر صفحات عمیقی دارید که میخواهید آنها را ایندکس کنید، بهترین کار لینک سازی داخلی به این صفحات است.
3-استفاده از نقشه سایت XML
آیا هنوز سایت مپها در ایندکس سازی صفحات سایت نقش دارند؟
جواب بله است. در حقیقت یکی از نمایندههای گوگل اظهار داشت که نقشه های سایت XML دومین منبع مهم برای یافتن URL در وبسایتها هستند. اولین منبع چیست؟ تا حالا به آن اشارهای نکردهاند اما میشود حدس زد که لینکهای خارجی و لینکهای داخلی اولین روش هستند.
4-Inspect گوگل
اگر صفحهای از وبسایت شما نتوانست در گوگل ایندکس شود، آخرین راهکار این است که به صورت دستی URL خود را از طریق Inspect گوگل ارسال کنید. اگر URL صفحه شما قبلا ایندکس شده باشد بعد از ارسال، گوگل نحوه رندر شدن آن را به شما توضیح خواهد داد.
بخش سوم: محتوای نازک و تکراری
اگر برای تک تک صفحات خود محتوای اورجینال و منحصربه فرد مینویسید، لازم نیست نگران وجود محتوای تکراری در وبسایت خود باشید. البته طبق گفته جان مولر محتوای تکراری یک پدیده طبیعی است و میتواند در هر سایتی ظاهر شود خصوصا اگر CMS شما چندین نسخه از یک محتوا را در URL های مختلف ایجاد کرده باشد.
داستان محتوای نازک یا ضعیف نیز به همین شکل است: برای اکثر وبسایتها مسئلهای نیست، اما میتواند به رتبه بندی سایت شما آسیب وارد کند. به همین دلیل ارزش یافتن و اصلاح آن وجود دارد. در ادامه در مورد این دو نوع محتوا بیشتر صحبت خواهم کرد.
1-استفاده از ابزارهای آنالیز سئو برای یافتن محتوای تکراری
دو ابزار بسیار محبوب برای پیدا کردن محتوای تکراری وجود دارد. اولین مورد، ابزار آنالیز سئو سایت Raven Tools است. این ابزار محتوای صفحات سایت شما را برای پیدا کردن محتوای تکراری یا نازک اسکن میکند و به شما اجازه میدهد تا صفحاتی که محتوای مناسب ندارند را پیدا کنید. ابزار آنالیز سئو ahrefs ابزار بعدی است که میتوانید از آن برای پیدا کردن صفحات دارای محتوای تکراری بهره ببرید.
این ابزارها بر روی پیدا کردن محتوای تکراری متمرکز هستند. محتواهای تکراری حتی میتواند محتوای کپی شدهای از یک وبسایت دیگر باشند که در سایت شما قرار گرفتهاند. اگر احساس کردید که محتوای شما در سایتهای دیگری نیز وجود دارد کافیست که آن محتوا را در گوگل سرچ کنید. اگر سایت شما در رتبه اول به نمایش درآمد به این معنی است که گوگل شما را به عنوان مولف اصلی آن تکه متن در نظر گرفته است.
2-صفحاتی که محتوای یونیک ندارند را با تگ Noindex علامت گذاری کنید
بعضی از سایتها ممکن است که صفحاتی با محتوای تکراری داشته باشند که مساله مهمی نیست. البته تا زمانی که این صفحات در موتورهای جستجو ایندکس نشده باشند. اما راه حل چیست؟ یک راه عمل عملی علامت گذاری چنین صفحاتی با تگ noindex است. تگ noindex به موتورهای جستجو اعلام میکند که نباید این صفحه رو ایندکس کنند.
3-استفاده از تگ کنونیکال
صفحاتی که دارای محتوای تکراری هستند یا باید با استفاده از تگ noindex علامت گذاری شوند یا اینکه محتواهای تکراری را با محتوایی منحصر به فرد جایگزین گردد.
راه حل سوم استفاده از تگ کنونیکال است که با استفاده از آن در بین صفحاتی که محتوای تکراری دارند، یک صفحه را به عنوان صفحه دارای محتوای اصلی در نظر میگیرد و ما بقی صفحات را به آن لینک میکند.
فرض کنید که یک سایت فروشگاهی دارید که در آن کلاهی با سه رنگ سفید، مشکی و آبی میفروشید. برای هر رنگ صفحهای جداگانه ایجاد کردهاید و محتوای تمامی این صفحات یکسان است و تنها رنگ آنها با هم فرق میکند. در این شرایط باید یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی انتخاب کنید و دو صفحه دیگر را با استفاده از تگ کنونیکال به صفحه اصلی لینک دهید.
بخش چهارم: سرعت سایت
بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از معدود استراتژیهای سئو تکنیکال است که میتواند مستقیما بر روی رتبه بندی شما تاثیر بگذارد. البته به این معنی نیست که اگر صفحه شما در زیر 1 ثانیه لود شد در رتبه اول گوگل قرار بگیرد. اما بهبود سرعت بارگذاری سایت میتواند ترافیک ورودی شما را افزایش دهد.
1-حجم صفحات خود را کاهش دهید
با توجه به مطالعاتی که وب سایت backlinko انجام داده است، حجم صفحات بیشترین ارتباط را با سرعت بارگذاری وبسایت دارد. شما میتوانید حجم تصاویر استفاده شده در سایت خودتان را کاهش دهید و قابلیت cache مرورگر را در وبسایت خود فعال کنید.
البته کاهش حجم صفحات برای وبسایتهایی که مجبور به استفاده از تعداد تصاویر بالا و با کیفیت هستند بسیار سخت میشود. اما اگر افزایش سرعت بارگذاری وبسایت اولویت اول شما است باید تمامی کارهای لازم برای کاهش سرعت لود سایت را انجام دهید.
2-سرعت لود سایت را با CDN و بدون CDN بررسی کنید
گاهی اوقات CDNها موجب کندی سرعت بارگذاری وبسایت میشوند. بله درست متوجه شدید CDN باعث کندی میشود. دلیل آن هم در این است که اکثرا تنظیمات CDN به درستی انجام نمیشود. سرعت بارگذاری صفحات سایت خود را با CDN و بدون CDN بررسی کنید و بهترین حالت را در سایت خود اجرا نمایید.
3-اسکریپتهای ثانویه را از کار بندازید
اسکریپتهای ثانویه میتوانند باعث کندی سرعت لود سایت شما شوند. شاید وجود برخی از اسکریپتها مانند google Analytics ضروری باشد اما سایر اسکریپتهای غیر ضروری را باید غیر فعال کنید.
بخش پنجم: نکات اضافی
در این بخش چند نکته در مورد سئو تکنیکال به شما آموزش خواهم داد که حتما به کارتان میآید.
استفاده از اسکیما
آیا اسکیما به شکل مستقیم بر روی سئو شما تاثیر میگذارد؟
تاثیرگذاری اسکیما بر روی سئو بسیار کم است و اسکیما به عنوان یک فاکتور بسیار ضعیف رتبهبندی شناخته میشود. ولی استفاده از اسکیما یک سری اطلاعات را در ریچ اسنیپت صفحات شما در صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش درمیآورد که میتواند نرخ کلیک و ترافیک ورودی شما را افزایش دهد.
ایجاد سایت مپ XML
اگر صاحب سایت بزرگ با تعداد صفحه بسیار زیاد هستید، ردیابی صفحات جدید برای رباتهای موتور جستجو کار سختی خواهد بود. در ضمن بسیاری از سایت مپها دارای صفحاتی با ارورهای 404 و 301 هستند. در اصل سایت مپ برای نمایش صفحات زنده سایت به موتور جستجو است، به همین دلیل باید سایت مپ خود را حتما بررسی کنید.
استفاده از طراحی رسپانسیو
با توجه به اینکه اکثریت جستجوها در اینترنت با استفاده از دستگاههای موبایل صورت میگیرد، وبسایت شما باید به خوبی برای تلفنهای همراه بهینه شده باشد. در صورتی که محتوای شما به درستی در صفحات سایت به نمایش درنیاید، تجربه کاربری منفی را برای کاربران خود رقم خواهید زد و از طرفی احتمال دارد که گوگل رتبه صفحات شما را کاهش دهد و حتی صفحات سایت شما را از ایندکس خود حذف کند.
نتیجهگیری
امیداوارم با مطالعه این راهنمای آموزش سئو تکنیکال به صورت کامل با سئو فنی سایت و اهمیت آن آشنا شده باشید. پس از خواندن کامل این راهنما حالا وقت آن است تا نکاتی را که در مورد سئو تکنیکال یاد گرفتهاید را در وبسایت خود پیاده سازی کنید.