آموزش سئو داخلی

در این پست می‌خواهم در مورد سئو داخلی و اهمیت آن بر روی سئو کلی سایت و رتبه بندی در موتورهای جستجو به شما توضیح دهم.

به تمامی فعالیت‌هایی که در داخل سایت و در جهت بهینه سازی محتوا، کدنویسی، تگ ها و لینک سازی داخلی است سئو داخلی می‌گویند.

همانطور که در پست معرفی سئو گفتم، بهینه سازی وب‌سایت به دو بخش تقسیم می‌گردد: سئو داخلی و سئو خارجی. در این مقاله با من همراه باشید تا با سئو داخلی سایت بیشتر آشنا شوید.

 

سئو داخلی چیست؟

به مجموعه فعالیت‌هایی که منظور بهینه سازی پارامترهای داخلی سایت انجام می‌گیرد سئو داخلی می‌گوییم. سئو داخلی گستردگی زیادی دارد و حتی سئو تکنیکال را نیز زیر مجموعه این بخش می‌دانند. سئو داخلی یا همان on page seo شامل بهینه سازی لینک‌ها، بهینه سازی محتوای سایت، بهنیه سازی تگ عنوان و توضیح متا، بهبود تجربه کاربری و نکات زیاد دیگری است.

با انجام سئو داخلی و بهینه سازی سایت، وب‌سایت خودتان را برای کلمات کلیدی، مرتبط‌تر نشان خواهید داد و شانس شما را جهت کسب رتبه‌های برتر برای آن کلمه‌های کلیدی بیشتر می‌کند.

اگر به دنبال افزایش سئو سایت خود هستید، باید بر روی سئو داخلی سایت‌تان تمرکز کنید و با بهبود پارامترهای دخیل در این فرآیند، صفحات سایت خود را برای کلمات کلیدی مدنظرتان رتبه بندی کنید.

 

عوامل تاثیر گذار در سئو داخلی سایت

با استفاده از پارامترهایی که در زیر برای شما نام برده‌ام می‌توانید سئو داخلی سایت خودتان را به شکل چشک گیری بهبود ببخشید.

 

عنوان صفحه

عنوان صفحه یا همان page title یکی از مهمترین فاکتورهای seo در سئو داخلی می باشد. هر کدام از صفحات وب‌سایت شما اعم از صفحات پست و صفحات لندینگ باید دارای یک عنوان باشد که در آن از کلمه کلیدی استفاده شده باشد.

مثلا فرض کنید که شما یک وب‌سایت فروشگاهی در مورد فروش کلاه دارید. در صفحه محصولی که در آن کلاه زنانه پوم دار می‌فروشید باید از عنوان (خرید کلاه زنانه پوم دار) استفاده کنید. به این شکل کاربرانی که به دنبال خرید محصول شما باشند و در اینترنت محصول شما را جستجو می‌کنند به راحتی می‌توانند این محصول را از شما خریداری کنند.

 

بهینه سازی تیتر‌های صفحات

فرض کنید که شما در سایتتان یک وبلاگ دارید. در این وبلاگ هر چند وقت یک بار بنا به برنامه ریزی خودتان یک محتوا ارسال می‌کنید. اگر محتوای شما پاراگراف بندی شده باشد و هر یک یا چند پاراگراف دارای عنوان یا تیتری باشد که از کلمه کلیدی در آن استفاده کرده باشید شانس دیده شدن محتوای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

تیتر بندی محتوا باید با اصول و به صورت سلسله مراتبی انجام شود. یعنی از عنوان h2 شروع کنید و پس از آن از h3، h4 و … استفاده کنید. سعی کنید از کلمه کلیدی حتما در حداقل یکی از عنوان‌های خودتان استفاده کنید.

 

بهنیه سازی تگ توضیح متا

بعضی از وب‌مسترها فراموش می‌کنند که از این تگ در صفحات وب‌سایت خود استفاده کنند. شاید این تگ تاثیر آنچنانی بر روی سئو وب‌سایت شما نداشته باشد ولی در صفحه نتایج جستجو و در زیر لینک آبی پدیدار می‌شود و تاثیر زیادی بر روی مخاطبین و نرخ کلیک شدن صفحات سایت شما دارد.

در این بخش شما مجاز به استفاده از 160 حرف هستید و با استفاده از این تعداد حروف باید موضوع صفحه خود را برای موتورهای جستجو و کاربران شرح دهید. این تگ یکی از بهترین مکان‌ها برای استفاده از کلمه کلیدی است.

 

ساختاربندی URL

استفاده از آدرس بهینه شده برای نشانگذاری هر صفحه یکی دیگر از نکات مهم سئو داخلی است. هر چقدر URL های خود را کوتاه‌تر نگه دارید تاثیر بهتری بر روی سئو و تجربه کاربری وب‌سایت شما خواهد گذاشت. متخصص‌های سئو توصیه می‌کنند که حداقل یک بار از کلمه کلیدی در URL خود استفاده کنید.

 

چگالی کلمات کلیدی

یکی از نکات مهم در بهبود سئو داخلی استفاده از کلمات کلیدی در متن و محتوای صفحات است. اگر کلمات کلیدی به درستی و در جای مناسب به کار بروند، گوگل به راحتی می‌تواند متوجه موضوع اصلی سایت شما گردد و آن را در نتایج موتورهای جستجو نشان دهد.

در اوایل ایجاد موتورهای جستجو برای اینکه در رتبه بندی موتورهای جستجو در صدر قرار بگیرید کافی بود که صفحه وب‌سایت خودتان را با کلمه کلیدی بمب باران کنید و بیش از حد آن را در برگه‌های خود به کار ببرید. اما با بهبود الگوریتم‌های موتورهای جستجو این روش‌ها به سرعت منسوخ شدند و وب‌سایت‌هایی که این روش استفاده می‌کردند شامل جریمه‌های سنگین گوگل می‌شدند.

براساس آماربدست آمده از گوگل در سال‌های گذشته، تعداد متوسط استفاده از کلمات کلیدی در متن 2 تا 5 درصد کل متن می باشد. در طی سالیان اخیر این چگالی کمتر هم شده. برای به دست آوردن چگالی درست کلمات کلیدی در صفحات خود می‌توانید از افزونه‌هایی سئو یاست یا رنک مث استفاده کنید. این افزونه‌ها تعداد مجاز استفاده از کلمات کلیدی را برای شما مشخص می‌کنند.

متخصص‌های سئو توصیه می‌کنند که در هنگام استفاده از کلمات کلیدی آن‌ها را به شکلی یک نواخت در کل صفحه پخش کنید و حتما در ابتدا و انتهای محتوای خود از کلمه کلیدی استفاده کنید.

 

بهینه سازی تصاویر

استفاده کردن از تصاویر در محتوای سایت باعث افزایش جذابیت محتوا برای کاربران می‌گردد. هیچ بازدید کننده‌ای دوست ندارد پس از باز شدن صفحه یک طومار طولانی و بدون عکس یا ویدیویی را ببیند.

مشکل اینجاست که موتورهای جستجو با اینکه روز بروز باهوش‌تر می‌شوند و از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند همچنان نمی‌توانند موضوع تصاویر را تشخیص دهند و آن‌ها را درک کنند. برای اینکه تصاویر خود را بهینه کنید و آنها‌ را برای موتورهای جستجو قابل تشخیص جلوه دهید باید از ویژگی Alt در تصاویر خود استفاده کنید.

با استفاده از این ویژگی موضوع تصاویر را برای موتور جستجو توضیح خواهید داد. متن Alt جای مناسبی برای قرار دادن کلمات کلیدی است. با قرار دادن کلمات کلیدی خود در این بخش شانس قرار گرفتن در جستجوی تصاویر را نیز کسب خواهید کرد.

 

لینک سازی داخلی

یکی از عوامل مهم در سئو مرتبط بودن صفحات کلی سایت در یک موضوع کلی است. مثلا اگر شما دارای فروشگاه کلاه هستید باید سعی کنید که صفحات و عنوان‌های شما مرتبط با این موضوع باشند و حتی در وبلاگ‌ سایت خود از موضوعات مرتبط با مد فشن استفاده کنید و محتوایی در مورد نحوه کارکرد موتور جت در وبلاگ خود قرار ندهید.

یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن این ارتباط استفاده از لینک‌سازی داخلی است. با استفاده از لینک سازی داخلی علاوه بر اینکه کاربران شما می‌توانند به راحتی بین صفحات جا به جا شوند، موتورهای جستجو نیز ارتباط بین صفحات شما را بهتر درک خواهند کرد. درک این ارتباط توسط موتورهای جستجو باعث می‌گردد که برای کلمه‌های کلیدی مرتبط راحت‌تر رتبه بندی کسب کنید.

یک مزیت ارتباط دهی بین صفحات، زنده نگه داشتن آن ها است. اگر به صفحه ای هیچ لینکی داده نشود، حکم صفحه بن بست و مرده را پیدا خواهد کرد و بعد از چند وقت از رتبه بندی گوگل خارج می‌گردد. برای اینکه بتوانید سئو کل صفحات سایت خود را بهینه کنید، لازم است بین تمامی صفحات شما یک ارتباط داخلی برقرار گردد.

 

نتیجه گیری

امیدوارم با این پست با مفهوم سئو داخلی آشنا شده باشید و راه‌های بهینه سازی آن را نیز یاد گرفته باشید. با پیاده سازی همین نکات ساده در سایت خود، می‌توانید نتایج آن را بعد از مدتی متوجه شوید.