این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

این یک عنوان است

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

آموزش سئو

مطمئنا شما در طول روز به وب‌سایت‌های مختلفی سر می‌زنید. معمولا با جستجو موضوع مورد نظر خود شروع می‌کنید و بلافاصله به جواب سوال خود دست پیدا می‌کنید. اما می‌دانید گوگل وب‌سایت مدنظر شما را چگونه پیدا و رتبه بندی می‌کند؟

در این مقاله می‌خواهم به شما به زبان خیلی ساده‌ای سئو (بهینه سازی برای موتور‌های جستجو) را توضیح بدم. با من در این مقاله همراه باشید تا معنی سئو، نحوه تاثیر گذاری آن بر روی وبسایت و بخش‌های تشکیل دهنده سئو را برای شما شرح دهم.

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization، که به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. در اصل سئو روشی برای افزایش تعداد و کیفیت ترافیک ورودی به وب‌سایت از طریق نتایج ارگانیک موتور جستجو است. با پیاده سازی فرآیند سئو بر روی صفحات سایت خود، شانس سایت شما برای قرار گرفتن در رتبه بندی‌های برتر موتور جستجو افزایش پیدا می‌کند.

خب سئو چه فایده‌ای دارد؟

برای درک درست معنی سئو، اجازه دهید که اصطلاحات زیر را برای شما توضیح بدم:

کیفیت ترافیک: شما می‌توانید تمام بازدید کننده‌های سراسر دنیا را جذب کنید، اما اگر گوگل به آنها بگوید که سایت شما در مورد شیر و لوله است در حالی که شما به تولید شیر و محصولات لبنی می‌پردازید، ترافیک ورودی سایت شما از کیفیتی برخوردار نخواهد بود. به جای همچین ترافیک ورودی، شما در نظر دارید بازدیدکنندگانی را جذب کنید که به دنبال محصولات لبنی و شیر هستند.

تعداد ترافیک: هنگامی که افراد مناسب را از طریق صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) جذب کنید، تعداد بازدید بیشتر بهتر خواهد بود و به بهبود رتبه سایت شما کمک خواهد کرد.

نتایج ارگانیک: تبلیغات بخش قابل توجه‌ای از نتایج موتور جستجو (SERP) را تشکیل داده‌اند. ترافیک ارگانیک به ترافیکی اطلاق می‌گردد که برای آن هیچ مبلغی را پرداخت نکرده باشید.

ترافیک جستجوی ارگانیک به طور خاص هر ترافیک غیر پولی است که از SERP بدست آید را در خود جا می‌دهد.

طرز کار سئو چگونه است؟

احتمالا شما موتور جستجو را (که شاملGoogle ،Yahoo! ، Bing یا هر موتور جستجوی دیگری که از آن استفاده می‌کنید) به عنوان وب سایتی در نظر می‌گیرید که به آن می‌روید و با تایپ کردن (یا صحبت کردن) یک سوال در کادر جستجو آن، با یک لیست طولانی از لینک‌ها به صفحات وب که جواب شما در آن‌ها قرار دارد مواجه خواهید شد.

باید بگم که همچین دیدگاهی درست است. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در پشت فرآیند ایجاد آن لیست‌ تشکیل شده از لینک‌های‌ جادویی که جواب هر سوالی در آن نهفته شده چه چیزی وجود دارد؟

نحوه کارکرد موتور جستجو به این صورت است: گوگل (یا هر موتور جستجویی که استفاده می‌کنید) دارای یکسری ربات خزنده (crawler) است که در فضای وب می‌چرخد و اطلاعات مربوط به تمام محتوای موجود در اینترنت را جمع آوری می‌کند. خزنده‌ها همه آن اطلاعات را برای ایجاد فهرست به موتور جستجو بازمی‌گردانند. به جمع آوری این اطلاعات و ذخیره کردن آن در دیتابیس‌هایی عظیم ایندکس (index) کردن می‌گویند. سپس این ایندکس (index) از طریق الگوریتمی تحلیل خواهد شد که سعی می‌کند تمام داده‌ها را با پرس‌وجوی شما مطابقت دهد.

طبق گفته وب‌سایت moz فاکتورهای زیادی در الگوریتم موتور جستجو دخیل هستند، و در زیر می‌توانید شماتیک کلی آن را که توسط کارشناسان سئو تحلیل شده است ببینید:

بخش O از (SEO) که به معنی بهینه سازی هست، جایی است که افراد محتوای خود را می‌نویسند و آن را در سایت های خود قرار می‌دهند تا موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند و به کاربرانی که از طریق جستجو به دنبال این محتوا هستند نمایش دهند.

بهینه سازی اشکال مختلفی دارد. از تگ‌های عنوان و توضیحات متا جذاب و کاربردی گرفته تا لینک سازی درونی وب‌سایت و نوشتن و انتشار رپورتاژ آگهی را در خود جا می‌دهد.

انواع تکنیک‌های سئو

بهینه سازی سایت تنها یک فرآیند نیست و متشکل از چندین فرآیند مجزا و متفاوت است که همگی برای دست پیدا کردن به یک هدف نهایی بر روی سایت پیاده سازی می‌شوند. تکنیک‌های سئو به سه دسته کلی دسته بندی می‌شوند:

سئو داخلی: سئو داخلی یا (On-Page SEO) به فرآیندی گفته می‌شود که سعی در بهینه سازی صفحات سایت برای موتورهای جستجو و بهبود تجربه کاربری دارد. وب‌مسترها کنترل 100 درصدی بر روی سئو داخلی سایت خود دارند و می‌توانند هر پارامتری از آن را تغییر دهند.

سئو تکنیکال: سئو تکنیکل یا سئو فنی به فرآیند‌هایی گفته می‌شود که الزامات مورد نیاز موتور جستجو را بر روی سایت پیاده سازی می‌کند و به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند تا عمل کراولینگ و ایندک کردن را راحت‌تر انجام دهند.

سئو خارجی: سئو خارجی به کلیه فرآیندهایی گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت پیاده سازی می‌گردند و بر روی رتبه بندی سایت‌مان تاثیر مستقیمی می‌گذارند. وب‌مسترها کنترل کاملی بر روی این عوامل ندارند.

یادگیری سئو

در این بخش از سایتم می‌خواهم به شما در یادگیری هر آنچه در مورد سئو می‌خواهید و لازم است بدانید کمک کنم. مبحث سئو بسیار بزرگ و عمیق است و با مطالعه بسیار و تجربه کافی در آن موفق خواهید شد. البته اگر به دنبال پیاده سازی سریع سئو هستید بهتر است که آن را به یک متخصص سئو برونسپاری کنید و سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید. اگر در مورد یک موضوع خاص به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از اینجا با من در ارتباط باشید.

در ادامه با هم یک بررسی کلی در مورد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو انجام می‌دهیم:

یک سایت SEO-friendly بسازید

پس از اینکه آماده شدید سایت خود را در مسیر بهینه شده‌ای برپا کنید، وقت آن فرا می‌رسد که تکنیک‌های سئو را در سایت خود اعمال کنید، خواه این سایت کاملاً جدید باشد یا اینکه سایت قدیمی داشته باشید و به دنبال بهبود رتبه بندی آن هستید.

محتوا و نشانه‌گذاری مربوطه

تا وقتی که وبسایت شما محتوایی نداشته باشید در واقع هنوز تبدیل به یک سایت نشده است. برای بهینه سازی محتوای خود باید از دانش کافی برای تحقیق کلمه کلیدی، تولید متن SEO-friendly، و با استفاده از نوعی از نشانه گذاری به موتورهای جستجو کمک کنید تا موضوع محتوای شما را درک کنند.

موضوعات موجود در سایت

شما قبلاً با کاوش در محتوا و نشانه گذاری مربوط به آن چیزهای زیادی در مورد موضوعات آموخته‌اید. اکنون وقت آن است که با اطلاعات مربوط به robots.txt ، به اطلاعات فنی بپردازیم.

لینک سازی

برای سئو سایت باید بدانید چگونه و چه وقت در لینک‌های خود از nofollow استفاده کنید و اینکه به محتواهای مرتبط لینک بزنید و از متن انکر مناسب استفاده کنید.

سایر اصول سئو

مطالبی که در بالا در مورد سئو گفته شده کلی بوده‌اند و دنیای آن بسیار بزرگتر از این حرف‌ها است. من به شما در مورد سئو محلی، بهینه سازی نرخ تبدیل، بهینه سازی انواع سایت‌های شرکتی و فروشگاهی آموزش خواهم داد.

سیر تحول سئو

الگوریتم‌های موتور جستجو به سرعت در حال تغییر هستند و به سمت ارایه خدمات بهتر برای جستجوگران پیش می‌روند و همراه با آن تاکتیک‌های سئو در پاسخ به این تغییرات تکامل می‌یابند. بنابراین در انتخاب مشاور سئو خود دقت کنید و مطمئن شوید که از روش‌های کلاه سفید در بهینه سازی سایت شما استفاده می‌کند.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله با ماهیت سئو آشنا شدیم و متوجه شدیم که برای اینکه در نتایج موتورهای جستجو (SERP) دیده شویم و بالاترین رتبه را کسب کنیم باید از تکنیک‌های سئو استفاده کنیم. همچنین یاد گرفتیم که برای این کار باید به پارامترهای زیادی توجه کنیم و با بهینه سازی آن‌ها از مزایای ناتمام دنیای وب را بیشترین بهره را ببریم.