اگر به دنبال ارائه خدمات و فروش محصولات خود در دنیای آنلاین هستید، در ابتدا کسب و کار باید دیده شود. قرار گرفتن در رتبههای برتر گوگل به کسب و کار شما کمک میکند تا توسط مخاطبهایتان دیده شود. شرط لازم برای دستیابی به رتبههای برتر موتور جستجو، تدوین یک استراتژی کامل و حرفهای است.
استراتژی سئو کلید دیده شدن در فضای وب است. با داشتن برنامه مشخص و زمانبندی اصولی کارها، میتوانید رتبههای برتر گوگل را در صفحه نتایج کوئریهای مرتبط با کسب و کارتان به خودتان اختصاص دهید. در این مقاله میخواهم مراحل لازم جهت تدوین استراتژی سئو را به شما آموزش دهم.
با من همراه باشید تا با مفهوم استراتژی سئو، ایجاد آن و ایجاد یک استراتژی استراتژی را به شما آموزش دهم.
استراتژی سئو چیست؟
استراتژی سئو، طرح و پلنی است که جهت بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو ایجاد میشود. استفاده از استراتژی سئو حرفهای میتواند به وبسایت کمک کند تا رتبه بندی صفحات خود در SERP را بهبود ببخشد و ترافیک ارگانیک مرتبط بیشتری کسب کند.
استراتژیهای سئو معمولا یک قالب (template) مشخصی دارند که تمامی نکات لازم جهت بهینه سازی وبسایت، در آن ذکر میشود.
قالب استراتژی سئو چیست؟
قالب استراتژی سئو، لیست مفصلی از کارهایی است که برای بهبود رتبه بندی باید انجام دهید. با در دست داشتن این قالب، میتوانید مراحل سئو سایت خود را اولویت بندی کنید و تمرکز خود را بر روی تکنیکهایی که بیشترین تاثیر را در بهینه سازی وبسایت دارند، بگذارید. در چنین حالتی کل فرآیند سئو را ساده خواهید کرد و در زمان و هزینه خود صرفه جویی میکنید.
داشتن استراتژی سئو چه اهمیتی دارد؟
به زبان ساده بخواهم بگویم، داشتن یک نقشه خوب برای بهینه سازی وبسایت به شما کمک میکند تا میزان دیده شدن سایت و برند خود را در فضای وب افزایش دهید. هر چقدر بیشتر دیده شوید و ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید، شانس کسب و کارتان برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریهای بیشتر، افزایش پیدا میکند
علاوه بر این، استراتژی سئو مانند یک نقشه راه است و در هنگام بهینه سازی وبسایت به شما میگوید که هزینه و انرژی خود را صرف چه کارهایی کنید.
آیا کپی استراتژی سئو سایر وبسایتها کار درستی است؟
خیر، هر وبسایت به استراتژی سئو مخصوص خود نیاز دارد. هر وبسایت هدف مشخصی را دنبال میکند و با توجه به آن هدف، ابزارهای موجود و بودجهای که در اختیار دارد، استراتژی سئو خود را مشخص میکند.
به عنوان مثال، اگر بودجه محدودی داشته باشید و بخواهید از استراتژی سئو وبسایت دیگری استفاده کنید که متکی بر خرید حجم بالایی از ریپورتاژ در ماه میباشد، با شکست مواجه خواهید شد. همیشه با توجه به اهداف، شرایط و داراییهای موجود خودتان یک استراتژی سئو معقول تدوین کنید.
مراحل تدوین استراتژی سئو
در این بخش نکاتی که در هر استراتژی سئو باید به آنها توجه شود را به شما معرفی میکنم. این نکته را به یاد داشته باشید که استراتژی سئو هر وبسایت با سایتهای دیگر، متفاوت است. استراتژی بهینه سازی هر وبسایت باید بر اساس نیاز کسب و کار طراحی و تدوین شود. به همین دلیل احتمال دارد هر وبسایت بر روی یک یا چند مورد از نکاتی که در ادامه میگویم، تمرکز بیشتری داشته باشند.
1-تعیین اهداف سئو
اولین قدم در تدوین استراتژی سئو هر وبسایت، مشخص کردن اهداف سئو آن میباشد. بدون داشتن هدف مشخص، فعالیتهای بهینه سازی یک وبسایت از نرخ بازگشت سرمایه قابل اندازه گیری برخوردار نخواهد بود. توجه به این نکته مهم است که نتایج سئو را با معیارهای سطح بالایی، مانند میزان درآمد مرتبط کنید.
در اولین گام باید اهداف را مشخص کنید و سپس با توجه به آن استراتژی سئو خود را پایه گذاری کنید.
آیا به دنبال افزایش فروش محصولات هستید؟
آیا میخواهید ترافیک ارگانیک ورودی وبسایتتان را افزایش دهید؟
آیا به دنبال جذب سرنخ بیشتر و تبدیل آنها به مشتری هستید؟
2-پیدا کردن کلمات و عبارات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی، پایه و اساس هر استراتژی سئو را تشکیل میدهد. برای اینکه بتوانید صفحات وبسایت را برای کلمات و عبارات کلیدی مدنظرتان رتبه بندی کنید، باید آنها را در محتوا، تگ عنوان، هدینگها و توضیح متا صفحات خود هدف قرار دهید.
تحقیق کلمات کلیدی یک کار وقتگیر و پر زحمت است و اگر به درستی انجام نشود، استراتژی تولید محتوای شما را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
توصیه میکنم که در هنگام تحقیق کلمات کلیدی، یک دید انتیتی (Entity) محور داشته باشید. با توجه به هدف کاربر از جستجو، شما باید یک موجودیت یا ویژگیهایی از آن را در یک صفحه وب پوشش دهید. در این صورت میتوانید برای تمام کلمات کلیدی مرتبط با آن رتبه بندی شوید. در بسیاری از موارد دیده شده است که یک موجودیت به درستی در یک صفحه توضیح داده است و آن صفحه برای کلمات کلیدی رتبه بندی کسب کرده که آن کلمات حتی یک بار هم در صفحه مورد استفاده قرار نگرفته بودند.
در هر صورت باید این مرحله را جدی بگیرید و تمامی کلمات و عبارات کلیدی که مخاطبها با استفاده از آنها محصولات و خدمات شما را جستجو میکنند، پیدا کنید. با آنالیز کلمات و عبارات کلیدی پیدا شده، میتوانید از هدف جستجو کاربر نیز با خبر شوید.
مطالعه بیشتر: انتیتی (Entity) چیست و چگونه از آن در سئو استفاده کنیم؟
3-مشخص کردن موضوعات مورد نیاز برای تولید محتوا
برای مشخص کردن محتواهای مورد نیاز یک وبسایت، به تمامی موضوعات مرتبط حول موضوع اصلی وبسایت نیاز دارید. با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی بدست آمده میتوانید موضوعات مورد نیاز وبسایت را مشخص کنید. اما استفاده از کلمات کلیدی بدون توجه به هدف جستجو پشت آنها میتواند باعث گمراهی شما شود. در نتیجه میتواند باعث تولید محتوای تکراری یا پوشش ندادن تمامی موضوعات مورد نیاز وبسایتتان شود.
در صورتی که از موجودیتها برای مشخص کردن موضوع صفحات وبسایت خود استفاده کنید، در این مرحله کار آسانتری دارید و راحتتر میتوانید موضوعات مورد نیاز وبسایت خود را شناسایی کنید.
موجودیتها در دنیای واقعی به وسیله روابط خود به سایر موجودیتهای مرتبط، وصل میشوند. با شناسایی این ارتباطها و موجودیتهای مرتبط میتوانید یک نقشه موضوعی برای وبسایت خودتان ایجاد نمایید.
در ضمن، موجودیتها محدود به زبان نیستند و شما میتوانید با بررسی SERP سایر زبانها، موجودیتهای مرتبط را شناسایی کنید و از آنها برای تکمیل نقشه موضوعی وبسایت خود استفاده کنید. هر چه نقشه موضوعی شما کاملتر باشد و ارتباط بین موضوعات به درستی نمایش داده شود، گوگل شما را به عنوان یک متخصص در حوزه کاریتان شناسایی میکند و شانس شما برای قرار گرفتن در رتبههای برتر افزایش پیدا میکند.
4-تولید محتوای با کیفیت با توجه به نیاز کاربران
برای موضوعاتی که مشخص کردهاید و کلمات و عبارات کلیدی که بدست آوردهاید باید محتوایی بنویسید که همسو با هدف کاربران از جستجو باشد و نیاز آنها را بر طرف کند. شاید یک کلمه کلیدی از ترافیک بسیار بالایی برخوردار باشد، اما در صورتی که محتوای صفحه برای هدف کاربر از جستجو آن کلمه بهینه نشده باشد، کسب رتبه بندی برای آن کلمه کلیدی غیر ممکن میشود.
سادهترین راه برای درک هدف کاربر از جستجو این است که کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید و 10 الی 20 نتیجه برتر را بررسی کنید. مشاهده کنید که آیا عموم صفحات برای ارائه خدمات و محصولات هستند یا اینکه به صورت مقالهای کار شدهاند.
برای هر کدام از موضوعاتی که محتوا تولید میکنید، باید نیاز کاربر و سوالات او را اولیت خود قرار دهید و به تمامی سوالات کاربران در محتوا پاسخ دهید. سعی کنید تا حد امکان خلاصه بنویسید و تا حد لزوم یک موضوع را کامل توضیح دهید.
یکی از نقاط ضعف برخی از استراتژیهای سئو، توجه نکردن به همین مرحله است. توجه نکردن به هدف کاربر از جستجو میتواند تمام فعالیتهای بهینه سازی شما را نابود کند.
5-آنالیز سئو وبسایت و وبسایتهای رقیب
آنالیز و بررسی سئو هر وبسایت برای شناسایی نقاط ضعف و قوت آن الزامی است. با بررسی فرآیندهای سئویی که قبلا بر روی سایت پیاده سازی شدهاند میتوانید دلایل موفقیت یا شکست استراتژی قبلی را پیدا کنید و از آن برای بهبود استراتژی سئو خود استفاده کنید.
در ضمن وبسایتهای رقیب را فراموش نکنید. با بررسی وبسایتهای رقیب میتوانید کیورد گپها را بدست بیاورید و موضوعات مرتبطی که شما از قلم انداختهاید ولی رقبا بر روی آنها کار کردهاند را شناسایی کنید.
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که کپی کردن استراتژی رقبا یک کار اشتباه است. در پروژههای مختلف بارها دیده شده که تمامی موضوعاتی که در سایتهای رقیب پوشش داده است وارد استراتژی محتوایی وبسایت میشود. یا اینکه سعی میشود تمامی وبسایتهایی که رقبا از آنها بکلینک کسب کردهاند را برای ایجاد کمپین ریپورتاژ و لینک سازی مورد استفاده قرار دهند.
چنین رویکردی اشتباه است. هر وبسایت با توجه به اهداف، محصولات و خدمات و نیاز کاربران خود از یک استراتژی سئو مخصوص به خود استفاده میکند. کپی کردن استراتژی سئو سایر وبسایت به شما کمک نخواهد کرد.
6-استفاده از طراحی کاربر محور
طراحی سایت میتواند در بازاریابی محتوایی، تجربه کاربری وبسایت، سرعت بارگذاری صفحات و حتی سئو سایت تاثیرگذار باشد. طراحی یک وبسایت میتواند به صورت مستقیم بر روی رتبه بندی آن تاثیرگذار باشد.
استفاده از کدهای JS بهینه نشده و قرار دادن محتوا درون آنها، استفاده نادرست از تگهای HTML، قرار دادن بخشهای غیر مرتبط در یک صفحه وبسایت، استفاده از تبلیغات بیش از حد در سایت، هدر و فوتر بهینه سازی نشده و سرعت لود پایین صفحات وب، بر روی سئو و رتبه بندی تاثیر میگذارند.
گاهی اوقات کانفیگ نادرست یک افزونه میتواند از کراول شدن یا ایندکس شدن یک صفحه جلوگیری کند. همچنین استفاده از طراحی رسپانسیو تاثیر بسیار زیادی بر روی تجربه کاربران میگذارد که خود میتواند بر روی سئو وبسایت تاثیرگذار باشد. از همین رو مهم است که به طراحی صفحات وبسایت دقت داشته باشید و مطمئن شوید که تجربه کاربری مناسبی را به جا میگذارند.
7-بهینه سازی تکنیکال وبسایت
هر چقدر هم استراتژی تولید محتوای قدرتمندی داشته باشد و از محتواهای با ارزشی در صفحات وبسایتتان استفاده کنید، اما گوگل قادر به کراول کردن و ایندکس کردن صفحات نباشد، استراتژی سئو شما نتیجه بخش نخواهد بود.
سئو تکنیکال به بهینه سازی وبسایت و سرور اشاره دارد. این فرآیند الزامات فنی موتور جستجو را در وبسایت پیاده سازی میکند و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان رقم میزند.
یک استراتژی سئو تکنیکال شامل پیدا کردن ارورهای کراولینک وبسایت، بررسی کدهای وضعیت HTTPS، ایجاد و بهینه سازی نقشه سایت XML، رفع محتواهای تکراری، بررسی ریدایرکتها، قرار دادن اسکیما در وبسایت، ایجاد یک ساختار فلت در وبسایت و سایر فعالیتهای بهینه سازی فنی میباشد.
سئوی تکنیکال (Technical SEO) یکی از ستونهای هر استراتژی بهینه سازی موتور جستجو به شمار میرود. با یک زیرساخت فنی قوی، محتوا و بکلینکهای با کیفیت میتوانید حضور قدرتمندتری در صفحه نتایج گوگل داشته باشید.
8-بهینه سازی داخلی صفحات
استفاده از محتوا با کیفیت لازم است، اما کافی نیست. اگر محتوا صفحات وب به درستی برای کلمات کلیدی که مردم جستجو میکنند بهینه سازی نشده باشد، ترافیک ارگانیکی به همراه نخواهند داشت. یک استراتژی سئو حرفهایی شامل بهینه سازی محتوا، بهینه سازی تگ عنوان، بهینه سازی هدینگها، بهینه سازی توضیح متا، بهینه سازی متن انکر و لینک سازی داخلی و بهینه سازی فایلهای چند رسانهای موجود در صفحه میباشد.
اگر به دنبال اطلاعات کاملتری نیاز دارید، راهنمای کامل سئو داخلی وبسایت را مطالعه نمایید.
9-ایجاد کمپین ریپورتاژ و دریافت بکلینک
انتشار ریپورتاژ آگهی یکی از تاثیرگذارترین روشها در بهبود رتبهبندی وبسایتها در وب فارسی است. کسب بکلینک با کیفیت در وب فارسی به صورت طبیعی بسیار کار سختی است و میتوان گفت که تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل باید به صورت دستی برای وبسایتها بکلینک ایجاد کرد.
تولید محتوای با کیفیت و مرتبط، قرار دادن CTAهای جذاب در آن و انتشار آن در یک وبسایت پر بازدید که از نظر موضوعی با وبسایت شما مرتبط باشد، میتواند تاثیر زیادی بر روی بهبود رتبه بندی صفحات وبسایتتان داشته باشد.
گوگل همواره اعلام کرده است که خرید و فروش لینک برای انتقال PageRank و بهبود رتبه بندی صفحات یک وبسایت را به عنوان یک دست کاری تلقی میکند. اما از آنجایی که در وب فارسی، وبسایتها به صورت طبیعی و تنها با انتشار محتوای با کیفیت در وبسایت خودشان به هیچ بکلینک با کیفیتی دست پیدا نمیکنند، راهی جز لینکسازی دستی برای افزایش رتبه بندی وبسایتها وجود ندارد.
10-استفاده از معیارها و KPIهای سئو برای بهبود استراتژی
برای هر پروژه سئو و با توجه به اهداف کسب و کار باید KPIهای مشخصی را تعریف کنید و در بازههای زمانی مشخصی آنها را اندازهگیری نمایید. در حالت کلی شاید ترافیک ورودی وبسایتتان را در نظر بگیرید و استراتژی سئو خود را طوری برنامه ریزی کنید که در یک مدت زمان مشخص به حجم بیشتری از ترافیک دست پیدا کنید.
در سطحی دقیقتر میتوانید عملکرد صفحات برتر وبسایت را تحت نظر بگیرید تا استراتژی سئو محتوا خود را برای آنها بهبود ببخشید.
علاوه بر این در تمام پروژههای سئو به صورت ماهیانه یک گزارش عملکرد تهیه و به کارفرما ارائه میگردد. داشتن KPIهای مشخص به شما کمک میکند تا گزارشهای دقیقتری بنویسید و جزئیات بیشتری را به صورت رقم و آمار در اختیار کارفرما قرار دهید.
نتیجه گیری
سئو فرآیندی است که به وبسایتها کمک میکند رتبه بندی صفحات را بهبود ببخشند و کیفیت و کمیت ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهند. استراتژی سئو نیز در همین راستا تدوین میشود.
با یک استراتژی سئو مشخص میتوانید ترافیک ارگانیک یک وبسایت محتوا محور را افزایش دهید و با انجام تبلیغات بنری از درآمد خوبی برخوردار شوید. همچنین استراتژی به سایتهای خدماتی و فروشگاهی کمک میکند تا برای کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با خدمات و محصولاتشان در رتبههای برتر قرار بگیریند و فروش خود را افزایش دهند.
در صورتی که برای وبسایت خودتان علاوه بر استراتژی سئو مناسب به پیاده سازی نکات آن نیز نیاز دارید، میتوانید از خدمات سئو (SEO) من استفاده کنید و استراتژی حرفهای جهت بهبود رتبه بندی صفحات و افزایش ترافیک ارگانیک وبسایتتان کسب نمایید.