از آنجایی که در این صفحه قرار دارید، مشخص است که یک پیش زمینهای از سئو و بهینه سازی وبسایت دارید. اما قطعا به دنبال یافتن اهمیت سئو برای کسب و کارهای آنلاین هستید.
استفاده از یک استراتژی سئو مناسب میتواند کسب و کار را نجات دهد و باعث پیشرفت و گسترش آن شود. برعکس این قضیه نیز صدق میکند و استفاده از یک استراتژی سئو نامناسب باعث هدر رفتن زمان و هزینه و در نتیجه نابودی یک کسب و کار میشود.
در این مقاله میخواهم به صورت مفصل اهمیت استفاده از سئو وبسایت و تاثیر آن بر روی کسب و کارها را به شما توضیح دهم. قبل از اینکه به سراغ اهمیت سئو وبسایت برویم، اجازه دهید که به صورت خلاصه سئو و نحوه عملکرد آن به شما توضیح دهم.
سئو چگونه کار میکند؟
سئو (SEO) متشکل از چند فرآیند و استراتژی موازی است که هدف نهایی آنها بهبود رتبه بندی صفحات وبسایت در SERP و افزایش ترافیک ارگانیک به سایت است.
فرآیندهای سئو در دو جبهه داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرند. سئو داخلی شامل بهینه سازی تمامی موارد موجود در وبسایت مانند دادههای متا، محتوا، لینکهای داخلی، دادههای ساختار یافته و بهینه سازی فنی میباشد. در مقابل، سئو خارجی شامل تمامی فرآیندهایی است که بر روی سایر وبسایتها انجام میشود و به بهبود رتبه بندی سایت کمک میکند.
برای قرار گرفتن در رتبه 1 گوگل برای جستجوهای مرتبط، باید تمامی فاکتورهای تاثیرگذار در سئو وبسایت را در نظر بگیرید. صفحات شما باید به گونهای بهینه سازی شده باشد که تمامی نیارهای کاربران را برطرف کند و به تمامی سوالهای آنها پاسخ دهد. علاوه بر این ارتباط بین صفحههای وبسایت باید به گونهای طراحی شده باشد که نشان دهنده یک شبکه معنایی از محتواها باشد.
سئو داخلی به وبسایتها کمک میکند تا یک شبکه محتوای معنایی ایجاد کنند. سئو خارجی نیز با اضافه کردن PageRank و کانتکس بیشتر به صفحات وبسایت، باعث رتبه بندی آنها میشود.
مطالعه بیشتر: استراتژی سئو چیست؟
چرا سئو برای کسب و کارها مهم است؟
فرقی نمیکند که شما صاحب یک کسب و کار کوچک و خانوادگی باشید یا مدیر یک کسب و کار بین المللی باشید، بدون توجه به ابعاد بیزینس شما و صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید، استفاده از سئو مزیتهای زیادی برای شما به ارمغان خواهد آورد.
در این بخش با 9 دلیل به شما توضیح خواهم داد که چرا یک بیزینس بدون در نظر گرفتن صنعت و اندازه کسب و کار خود باید از سئو حرفهای استفاده کند.
1-جستجوی ارگانیک منبع اصلی ترافک وبسایت است
جستجوهای ارگانیک انجام شده در موتورهای جستجو، بخش بزرگی از ترافیک ورودی به وبسایتها را تشکیل میدهند. بخش عمدهای از ترافیک ارگانیک وارد شده به وبسایتها، از موتور جستجو گوگل حاصل میشود. در هر دقیقه بیش از 3/8 میلیون جستجو در گوگل انجام میشود. یعنی در هر ساعت 288 میلیون و در هر روز بیش از 5/6 میلیارد جستجو، تنها در گوگل انجام میشود.
در ایران تقریبا اکثر ترافیک ورودی به وبسایتها از گوگل بدست میآید و بخش بسیار کوچکی از ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو بینگ و یاندکس حاصل میشود. از همینرو گوگل به عنوان رهبر بازار در موتورهای جستجو شناخته میشود و تمامی وبسایتها باید از دستورالعملهای آن پیروی کنند.
نکته اینجاست که تمام این جستجوها بین وبسایتهای موجود در وب تقسیم نمیشود. وبسایتهایی که در رتبههای برتر موتور جستجو گوگل قرار گرفتهاند، بیشترین حجم از ترافیک ارگانیک را به خود اختصاص میدهند.
اگر شما هم به دنبال قرار گرفتن در رتبههای برتر گوگل هستید و میخواهید بخش بزرگی از ترافیک ارگانیک مرتبط را به وبسایتتان اختصاص دهید، باید از سئو استفاده کنید.
2-سئو باعث ایجاد اعتماد و اعتبار میشود
قرار گرفتن در رتبه 1 برای کلمات و عبارات کلیدی مرتبط، باعث دیده شدن برندها خواهد شد. سئو این مزیت را در اختیار کسب و کارها قرار میدهد.
البته استفاده از استراتژی سئو، مزیتهای دیگری نیز دارد. فرآیند بهینه سازی وبسایت به بهبود تجربه کاربری (UX) کمک میکند، با ایجاد شبکه معنایی از محتوا به تمامی سوالات کاربران حول یک موضوع پاسخ میدهد و آگاهی از برند را افزایش میدهد.
در صورتی که میخواهید هم برای موتور جستجو و هم برای کاربران اعتماد و اعتبار داشته باشید، توصیه میکنم که دستورالعملهای E-A-T گوگل را مطالعه و آنها را بر روی وبسایت خود پیاده سازی کنید.
3-با استفاده از سئو میتوان نیاز مصرف کننده را درک کرد
با آنالیز و بررسی کوئریهای انجام شده توسط کاربران و زیر نظر گرفتن SERP، کسب و کارها میتوانند به نیاز کاربران پی ببرند. از آنجایی که سئو محدود به جغرافیا نیست و میتواند حجم بالایی از مشتریان را در تمام دنیا هدف قرار میدهد، میتوانید برآیند نیازهای مشتریان را در طول زمان بدست بیاورید.
این کار را به طرق مختلفی انجام میشود:
دادههای بدست آمده از جستجو کاربران را بررسی کنید.
SERP کلمات و عبارات کلیدی هدف خود را تجزیه و تحلیل کنید.
4-سئو به معنای بهبود تجربه کاربری است
تجربه کاربری هم برای راضی نگه داشتن کاربران و هم گوگل بسیار مهم است. موتورهای جستجو دیگر تنها با استفاده از کلمات کلیدی صفحات وب را ارزیابی نمیکنند.
گوگل در طی این سالها یاد گرفته است که چگونه تجربه کاربری صفحات وب را بررسی کند. کاربری که به وبسایت وارد میشود میداند که چه میخواهد. اگر نتواند راحت به خواسته خود دست پیدا کند، این احتمال وجود دارد که وبسایت را ترک نمایند.
سئو به شما کمک میکند تا صفحات وبسایتتان را با توجه به هدف کاربر از جستجو، بهینه سازی کنید و به آنها کمک کنید تا در سریعترین زمان ممکن نیاز خود را بر طرف کنند.
5-سئو محلی به شما کمک میکند تا مشتریان محلی را جذب کنید
روزانه به تعداد جستجوهایی که با استفاده از موبایل و برای پیدا کردن خدمات و محوصلات در نزدیکی کاربران انجام میشود، اضافه میشود. هدف سئو محلی به نمایش درآوردن وبسایت در نتایج جستجو محلی است. با استفاده از این استراتژی، جستجو کنندگان به سرعت میتوانند محل کسب و کار شما را پیدا کنند.
سئو محلی میتواند به دیده شدن آنلاین کسب و کارهای فیزیکی کمک کند. سئو محلی نه تنها باعث بهبود ترافیک ارگانیک وبسایت میشود، بلکه باعث افزایش مراجعه مشتریان حضوری به محل کسب و کار نیز میشود.
6-بر روی چرخه خرید تاثیر میگذارد
سئو کلید موفقیت هر کسب و کار مدرن است، نه تنها به این دلیل که میتواند باعث دیده شدن و جذب ترافیک آنلاین شود، بلکه به این دلیل که میتواند به افزایش فروش بیزینسها نیز کمک کند.
برای ایجاد ارتباط موثر با مشتریان خود، باید پیشنهادهای خود را در جایی که مردم بیشتر به آن نیاز دارند، نمایش دهید. سئو از طریق مختلفی میتواند بر روی فروش تاثیرگذار باشد. سئو با ایجاد اعتبار و اعتماد پیرامون یک برند، به آن کمک میکند تا فروش خود را بهبود بخشد.
علاوه بر این با به نمایش درآوردن محصولات و خدمات در جستجوها و به خصوص جستجوهای محلی، بر روی فروش یک کسب و کار تاثیر مثبت میگذارد.
7-سئو یک استراتژی ارزان و مقرون به صرفه است
فرآیند سئو رایگان نیست، اما نسبت به سایر روشهای بازاریابی سنتی، از هزینه بسیار کمتری برخوردار است.
به هزینههای سئو به عنوان یک هزینه اضافی نگاه نکنید، بلکه باید به عنوان یک سرمایه گذاری چند ماهه به آن نگاه کرد که در عرض 6 ماه تا 1 سال شروع به سود دهی میکند.
8-نتایج سئو در بلند مدت باقی خواهند ماند
معمولا در پروژههای سئویی که انجام میدهم، در همان سال اول نتایج قابل توجهای بدست میآید. اما نتایج سئو محدود به این یک سال نیست و تاثیرات آن در سالهای آینده نیز باقی میماند.
البته به این معنی نیست که تنها چند ماه از فرآیند سئو استفاده کنید و سپس بهینه سازی وبسایتتان را فراموش کنید. سئو یک فرآیند ادامهدار است و در صورتی که به درستی انجام شود، مزیتهای بیشماری را با خود به همراه خواهد داشت.
9-نتایج سئو قابل اندازه گیری هستند
یکی از مزیتهای سئو، قابل اندازه گیری بودن آن است. کسب و کارها میتوانند با مشخص کردن هدفهای واقع گرایانه و قابل اندازه گیری و استفاده از KPIهای مشخصی، فرآیند سئو وبسایت خود را پیگیری و آنالیز کنند.
این ویژگی سئو به کسب و کارها کمک میکند تا در صورت موثر نبودن استراتژیهای مورد استفاده، آنها اصلاح و بازنگری کنند.
قابل اندازه گیری بودن سئو از هدر رفتن بودجه بازاریابی جلوگیری میکند. در صورت کارآمد نبودن یک روش، هزینههای مربوط به آن قطع میشود از هدر رفتن بودجه جلوگیری به عمل میآید.
چه شرکتهایی از سئو استفاده میکنند؟
برای اینکه اهمیت استفاده از سئو را بهتر درک کنید، باید بدانید که تمام شرکتها و برندهای بزرگ دنیا از سئو به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی استفاده میکنند.
اگر بخواهیم در سطح بین المللی بررسی کنیم، تمامی برندها و فروشگاههای آنلاین بزرگ از جمله آمازون، ebay، Walmart و تمامی برندهای مد و پوشاک، صنعت خودرو، برندهای فعال در صنایع تکنولوژی و برندهای فعال در سایر حوزهها از استراتژی سئو مخصوص به خود استفاده میکنند.
در ایران نیز تمامی کسب و کارهای آنلاین شناخته شده مانند دیجی کالا، ترب، دیوار، ورزش 3، زومیت و سایر وبسایتها از سئو استفاده میکنند و بودجههای کلانی برای بهینه سازی وبسایت خود در نظر میگیرند.
نتیجهگیری
کسب و کارها چندین سال است که از اهمیت سئو با خبر شدهاند و بودجههای قابل توجهی را جهت بهینه سازی وبسایتهای خود در نظر گرفتهاند.
در این مقاله سعی کردم تا مهمترین مزیتهای سئو برای کسب و کارها را به شما توضیح دهم. با سرمایه گذاری بر روی فرآیندهای سئو، میتوانید در بلند مدت به عنوان رهبر بازار خود شناخته شوید.
اگر شما هم به دنبال افزایش دیده شدن وبسایت خود هستید و میخواهید ترافیک ارگانیک ورودیتان را افزایش دهید، توصیه میکنم که از همین امروز به فکر بهینه سازی وبسایتتان باشید. با استفاده از خدمات بهینه سازی وبسایت حرفهای من میتوانید رتبه بندی صفحههای وبسایتتان را بهبود ببخشید و کیفیت و کمیت ترافیک ارگانیک سایتتان را افزاش دهید.